اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تصمیم گرفتهاید به دنیای کسبوکارهای اینترنتی قدم بگذارید و تغییری در درآمد و کسبکار خود ایجاد کنید، احتمالا یکی از گزینههای موردعلاقه شما، طراحی یک سایت زیبا و حرفهای برای کسبوکارتان است.
از آنجایی که طراحی سایت یک فرایند مهم و تاثیرگذار در کسبوکار شماست، ممکن است برای انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت دچار سردرگمی شده باشید و تصمیمگیری برایتان سخت شده باشد.در این جا به برخی سوالات شما پاسخ می دهیم:
- داشتن یک سایت چطور به رشد کسبوکارها کمک میکند؟ به همراه آشنایی با مزیتهای طراحی سایت
- هدف از طراحی سایت
- چطور بهترین شرکت طراحی سایت را برای کسبوکارمان انتخاب کنیم؟
- آشنایی با انواع سبکهای طراحی سایت
فرض کنید مغازهای دارید که در تمام روزهای سال و در تمام ساعات شبانه روز، بدون نیاز به هیچ فروشندهای محصولات و خدمات شما را به مشتریانتان بفروشد و هر بار که به آن سر میزنید با آمار عجیبی از فروش محصولاتتان مواجه شوید. قطعا هر کسی که کسبوکاری دارد، از تجربه این احساس لذت میبرد!
در دوران کرونا که بسیاری از کسبوکارهای فیزیکی دچار بحران شده بودند، کسبوکارهای آنلاین رونق زیادی پیدا کردند و روز به روز به تعدادشان افزوده شد. عادات خرید مردم به سمت آنلاین شدن گرایید و در حال حاضر بخش زیادی از خرید و فروشها در بستر آنلاین انجام میشود.
کسبوکاری که خودش را با عادات خرید مردم همسو نکند، به مرور زمان از چرخه توجه مشتریهایش حذف میشود. چرا که مردم به دنبال این هستند که به سادهترین و سریعترین شکل ممکن، بتوانند خریدهایشان را از هر جایی که هستند، انجام دهند.
و اما با فیلتر شدن اینستاگرام، بخش دیگری از کسبوکارهایی که به دنیای آنلاین پا گذاشته بودند، دچار بحران شدند و بسیاری از این کسبوکارها به ناچار مجبور به تعطیل کردن کار خود شدند. در این بین اما کسبوکارهایی که علاوهبر اینستاگرام، در بستر وبسایت هم فعال بودند، توانستند به فعالیتهای خود ادامه دهند.
بنابراین طراحی یک سایت حرفهای هم برای کسبوکارهای فیزیکی و هم کسبوکارهای آنلاین، مزیتهای زیادی دارد و به دیده شدن و رشد آنها کمک میکند.
- همیشه در دسترس باشید و بفروشید!فرقی ندارد که یک سایت فروشگاهی هستید یا سایتی برای ارائه خدمات و معرفی خود. زمانی که در بستر سایت فعالیت کنید، مشتریان و پیروان شما همیشه به شما دسترسی دارند، محصولاتتان را بررسی میکنند و به راحتی از شما خرید میکنند. دیگر نگران منتظر ماندن مشتریهایتان و از دست رفتن آنها نباشید. با طراحی یک سایت حرفهای، ۲۴ ساعته در کنار مشتریهای خود هستید و حتی در زمان استراحت نیز میتوانید بهصورت اتوماتیک به مشتریانتان خدمت ارائه کنید.
- با طراحی سایت، امنیت کسبوکار خود را تامین کنید.
زمانی که یک سایت مخصوص خودتان دارید، دیگر لازم نیست نگران فیلتر شدن اینستاگرام یا سایر شبکههای اجتماعی که در آنها فعالیت دارید، باشید. سایت شما بستری امن برای فروش محصولات و ارائه خدماتتان است و میتوانید با خیال راحت بر رشد کسبوکارتان تمرکز کنید. - مشتریانی از تمام نقاط کشور داشته باشید!
دوست دارید تعدا مشتریان بیشتری را جذب کنید و فروش بیشتری را تجربه کنید؟ سایت شما نقطه ورود مشتریانی از سراسر کشور است و با طراحی یک سایت مناسب، میتوانید در جستجوهای گوگل دیده شوید، مشتریان بیشتری جذب کنید و فروش بیشتری را تجربه کنید. - هزینههای کمتر، سود بیشتر!
زمانی که یک سایت حرفهای دارید که تمام فرایندهای فروش را بهصورت اتوماتیک برای شما انجام میدهد، دیگر نیاز به فروشنده، حسابدار، مغازه فیزیکی، دکوراسیون و موارد اینچنینی ندارید و یک فروشگاه اینترنتی هم بهعنوان ویترین شما عمل میکند، هم برایتان مشتری جذب میکند و هم میفروشد. با یک تیر چند نشان میزنید و هزینههای خود را کاهش و سودتان را افزایش میدهید.
توجه کنید که طراحی سایت فقط مختص افرادی نیست که میخواهند فروشگاه اینترنتی داشته باشند. بلکه برای همه افراد و کسبوکارهایی که کالا و خدماتی برای ارائه دارند و قصد دارند شناختهتر شوند، مناسب و حتی ضروری است.
درواقع این روزها اکثر افراد برای اینکه بدانند چه جاهایی خدماتی مانند تعمیر پکیج، تعمیر لوازم خانه، ساخت کابینت، انواع خدمات باربری، انواع خدمات شرکتها و… ارائه میدهند، ابتدا در گوگل جستجو میکنند تا شرکت مد نظر خود را پیدا کرده و سپس به آنجا مراجعه کنند یا بهصورت آنلاین مشاوره و خدمات دریافت میکنند.
پزشکی را در نظر بگیرید که رژیمهای غذایی ارائه میدهد، معلمی که کلاسهای آموزشی برگزار میکند، خیاطی که سفارشات دوخت لباس را انجام میدهد و هر شغلی که در آن خدمتی بهصورت حضوری یا آنلاین ارائه میشود، میتواند از طریق طراحی سایت به رشد زیادی دست پیدا کند و اینجاست که کسبوکارهایی سود میبرند که برای ورود به دنیای آنلاین و طراحی سایت خودشان اقدام میکنند.
اولین قدم در پروسهٔ طراحی سایت، مشخصکردن هدف است.
قبل از هر اقدامی لازم است بدانید که چرا میخواهید یک سایت داشته باشید و برای چه کاری میخواهید از آن استفاده کنید؟
بهترین درگاه پرداخت واسط ایران در سال 1400
آیا میخواهید سایت شما فروشگاهی برای معرفی و فروش محصولاتتان باشد؟ یا محلی برای ارائه نمونهکارها و معرفی خدمات شما به مشتریهایتان؟ شاید هم دوست دارید سایتی برای بارگذاری محتواهای مربوط به یک حوزه خاص داشته باشید یا تبدیل به یک پایگاه خبری شوید؟ یا حتی ممکن است هدفتان از طراحی سایت برندسازی و شناخته شدن در بین مخاطبانتان باشد!
اهداف مختلفی برای طراحی سایت وجود دارد که شما قبل از اینکه برای شروع اقدام کنید، لازم است آنها را مشخص کنید تا مشاوران و متخصصان طراحی سایت بتوانند بهترین مشاوره و خدمات را به شما ارائه دهند. پس همین حالا این سوال را از خود بپرسید: چرا میخواهم برای کسبوکارم سایت طراحی کنم و قصد دارم چه نتیجهای دریافت کنم؟
پاسخهای خود را یادداشت نمایید و هنگامی که قصد سفارش طراحی سایت دارید، اهدافتان را با مشاوران طراحی سایت در میان بگذارید تا نتایج بهتری بهدست آورید.
در مرحله بعد از خود بپرسید که قصد دارید سایتی که برای شما طراحی میشود، چه ویژگیهایی داشته باشد و چه امکاناتی در اختیارتان قرار دهد؟ اگر بتوانید به این سوال پاسخ بدهید، به راحتی میتوانید شرکت طراحی سایت دلخواه خود را از بین برترین شرکتهای طراحی سایت انتخاب نمایید.
سایت وردپرسی میخواهید یا کدنویسی شده؟ دوست دارید سایت شما طرح رابط کاربری اختصاصی داشته باشد یا قالب آماده؟ به پشتیبانی نیاز دارید یا خیر؟ سایت فروشگاهی میخواهید یا شرکتی؟ به پنل پیامک تبلیغاتی نیاز دارید یا خیر؟ مایل به دریافت خدمات مارکتینگ و گرافیکی هستید یا نیازی به آن ندارید؟
با جواب دادن به این سوالات و بررسی نمونهکارهای هر شرکت میتوانید به آسانی شرکت طراحی سایت مناسب برای کسبوکار خود را انتخاب کنید. شما بهتر از هر شخص دیگری از اهداف و خواستههای خودتان آگاهید و با شفافسازی این موارد میتوانید به کیفیت مطلوب خود در طراحی سایتتان برسید.
در این بخش میخواهیم باهم بررسی کنیم که یک شرکت طراحی سایت چه ویژگیهایی را باید داشته باشد که قادر به رفع نیازهای ما باشد. در ایران شرکتهای طراحی سایت بسیار زیادی وجود دارد و از نظر خودشان همگی بهترین و اولین شرکت طراحی سایت هستند!
اغلب این شرکتها در سایتهایشان تعداد مشتری و پروژههایی که تاکنون انجام دادهاند را قرار میدهند اما این مورد بهتنهایی نمیتواند ملاک سنجش بهعنوان یک شرکت طراحی سایت، مناسب باشد.
افرادی که قصد شروع کسبوکار اینترنتی و طراحی سایت دارند، بهعنوان اولین قدم در موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و یا بینگ به دنبال شرکت طراحی سایت میگردند. این شیوهٔ جستجو نمیتواند ملاک مناسبی برای خوب یا بد بودن شرکتهای طراحی سایت باشد و برای انتخاب بهترین گزینه کمک شایانی به شما نمیکند.
جستجو کردن به این شکل بر اساس کلمه کلیدی عبارت انتخابی شما توسط موتورهای جستجو انجام میشود، در واقع شرکتها بر اساس این کلمه کلیدی سایت خود را بهینه میکنند تا در رتبههای اول جستجوی گوگل باشند و مشتریان بیشتری را برای ارائهٔ خدمات خود جذب کنند.
در حوزه سئو و بهینهسازی سایت رقابت میان شرکتها بسیار شدید است، بعضی اوقات پیشآمده که سایتی برای جذب مخاطبان بیشتر از روشهای سئو کلاهسیاه برای به نمایش گذاشتن سایت خود در نتایج جستجو استفاده میکند.
بسیاری از سایتهایی که در صفحه اول موتورهای جستجو دیده میشوند به علت تولید محتوای قوی و باکیفیت در حوزه طراحی سایت است، نه به دلیل اینکه در طراحی سایت قوی هستند و یا قدمت و تجربهٔ کاری موفقی دارند پس نمیتوان این موضوع رو بهعنوان ملاک اصلی قرارداد.
با تولید محتوای مناسب سایتها میتوانند به قابلیت بهتر دیدهشدن خود کمک کنند، شاید از خود بپرسید این مسئله چطور امکان دارد؟ به طور مثال ممکن است شما به دنبال موضوعی در اینترنت باشید، و همچنین یکی از سایتها در مورد موضوع موردنظر شما محتوایی قرار داده است، هنگامی که این اتفاق چندین و چند بار بیفتد باعث جلب و اعتماد مخاطب میشود و آن سایت جز سایتهای صفحات اول گوگل یا هر موتور جستجوگر دیگری قرار میگیرد.
اما از طرفی دیگر هم ممکن است شرکتی که از قدیم در این حرفه فعالیت داشته و نمونه کارهای بسیار خوبی هم داشته باشد، اما در صفحه اول گوگل نباشد.
با همه این تفاسیر به این نتیجه میرسیم که جستجو در فضای اینترنت مناسبترین راهحل برای یافتن یک شرکت طراحی سایت خوب باتوجهبه نیازهای خود نمیباشد.
به این موضوع فکر کنید که قصد خرید لباس دارید، در ابتدا ویترین مغازهها را نگاه میکنید، اگر لباسی که دلخواه و مناسب سلیقه شما در ویترین باشد تصمیم میگیرید که وارد مغازه شده و به لباسهای داخل مغازه هم نگاه کنید. دررابطهبا شرکتهای طراحی سایت نیز این موضوع صدق میکند. یک شرکت طراحی سایت باید وبسایت خودش بهصورت کاملاً حرفهای و منحصربهفرد طراحی شده باشد و توجه کاربر به خود جلب کند.
در واقع این مورد مصداق این ضربالمثل «از کوزه همان برون تراود که در اوست» میشود. اگر سایت شرکت طراحی سایت از لحاظ طراحی و رابط کاربری، خلاقیت و کاربرد لازم را نداشته باشد، نمیتواند مخاطب زیادی را جذب کند. پس درصورتیکه وبسایت خود شرکت طراحی سایت دارای ویژگیهای منحصربهفردی نبود، بهتر است که همان اول از سفارش دادن به آن شرکت خودداری کنید.
صرفاً طراحی وبسایتی زیبا کافی نیست، شما برای رشد برند خود نیاز به کسب ورودی دارید و این روزها اکثر ورودیهای سایت از کجاست؟ جستجوی کاربران بر اساس کلمات کلیدی، فعالیت و همچنین تعامل شرکت شما در شبکههای اجتماعی.
کسب ترافیک، نیازی مهم برای یک سایت است و در غیر این صورت، تمام تلاش و هزینه شما برای طراحی یک سایت بیهوده بوده است. سایتی که تحویل میگیرید باید اصطلاحاً بهینه شده باشد و این بهینهسازی به چه معناست:
- سرعت سایت در مقایسه با رقبای شما بهتر باشد.
- از تگها و متاهای صحیح در ساختار کدنویسی استفاده شده باشد.
- محیط نگارش برای انتشار محتوای شما راحت و درعینحال با قابلیت باشد.
- کدهای مخصوص شبکههای اجتماعی، در کدنویسی اعمال شده باشد.
یک شرکت طراحی سایت باید دارای نمونه کارهای خوب، متعدد و قابل قبولی در این زمینه داشته باشد تا در این امر بتواند شما را از طریق مشاهده آنها در تصمیمگیری، کمک کند.
اگر یک شرکت نمونه کاری در زمینه عکاسی یا فروشگاه اینترنتی و یا هر چیز دیگری نداشته باشد، شما قادر به ارزیابی و مقایسهٔ آن با سایر رقبا نیستید. همچنین شما میتوانید از طریق مشاهده نمونه کارها به معایب و مزیتهایی که در طراحی سایتهایشان وجود دارند، پی ببرید.
یکی دیگر از راههای مؤثری که به شما در انتخاب شرکت مناسب کمک میکند، صحبت با مشتریانی است که سایتشان را طراحی کردهاند. میزان رضایت مشتریان از طراحی و پشتیبانی نقش مؤثری در انتخاب شما دررابطهبا شرکت موردنظر شما خواهد داشت.
زمانی که در ابتدای مسیر کسبوکارتان قرار دارید و به هزاران دلیل مختلف نمیتوانید تمام آنچه را که میخواهید در سایتتان داشته باشید، شرکت طراحی سایت باید بتواند نیازهای شما را در دورههای متفاوت برآورده و همچنین رضایت شما را جلب کند.
به طور مثال شما دارای یک سایت فروشگاهی هستید که بهتازگی شروع به فروش محصولاتی در آن کردهاید، پس از گذشت مدتی نیازمند گسترش کار خود، ایجاد تغییرات و اضافهکردن بخشهایی به سایت خود میشوید، گسترش و اضافهکردن بخشهای مختلف به سایت در حوزه کاری شرکتهای ارائهدهنده خدمات طراحی سایت است.
شما باید توانایی شرکتها را بهخوبی بشناسید تا بتوانید در طولانیمدت معضل و مشکلات خود را با آنها در میان بگذارید و بتوانید کسبوکار خود را رونق دهید.
با ورود گسترده تبلتها و تلفنهای هوشمند به بازار جهانی و استقبال مردم از آنها، بسیاری از مخاطبان وقت خود را با تلفنهایشان در اینترنت سپری میکنند و سعی در جستجوی مطالب مورد نظرشان از طریق جستجو در مرورگرهای موبایل دارند؛ بنابراین یکی از ملاکهای مهمی که برای طراحی سایت باید در نظر بگیرید ویژگی رسپانسیو بودن آن است.
به زبان سادهتر رسپانسیو یا ریسپانسیو همان طراحی واکنشگرا است به این معنی که سایت شما در تلفنهای هوشمند، متناسب با عرض و طول صفحه تلفن، نمایش داده میشود و ویژگیهای سایت شما تناسب با ابعاد صفحه نمایشگر به نمایش گذاشته میشود. جالب است بدانید ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران چیزی نزدیک به ۱۲۰% است، این موضوع بهخوبی اهمیت طراحی واکنشگرا را بهخوبی نشان میدهد.
شرکتهای طراحی سایت باید توانایی پیادهسازی سایت را بهصورت رسپانسیو داشته باشند، در غیر این صورت شرکت مربوطه دارای کیفیت مناسب نمیباشد و نمیتوان آن شرکت را، برای طراحی سایت انتخاب کرد.
برخی از شرکتهای طراحی سایت قیمتهای بسیار بالا و گزافی را برای خدمات طراحی عنوان میکنند و بر عکس برخی دیگر قیمتهای بسیار پایینی را مطرح میکنند که این امر باعث ایجاد دوگانگی و نبود یک معیار مشخص در این حرفه شده است. قیمت بالا و یا قیمت پایین نشان کیفیت و حرفهای بودن و یا حرفهای نبودن آنها نیست.
بسیاری از شرکتهای طراحی سایت با سیاست پایین آوردن قیمت سعی در جذب مشتری بیشتری را دارند. هنگام سفارش طراحی سایت باید متناسب با امکانات، خدمات و ویژگیهایی که مدنظر دارید هزینه کنید، نه بیشتر و نه کمتر!
پشتیبانی بهموقع و مناسب شرکت، یکی از ارکان اصلی انتخاب آن بهعنوان شرکت طراح است. این مورد را میتوانید از مشتریان شرکت طراحی سایت جویا شوید و نظر آنها را در این باره بدانید و از میزان رضایت آنها از خدمات پشتیبانی مطلع شوید.
بارها پیشآمده که بهخاطر مشکلی که بر روی سایت فروشگاهی رخداده است، میزان فروش و رضایت مشتریان آن شرکت کاهشیافته و همچنین زمانی که نیاز به افزودن بخشی به سایت است، این موارد به پشتیبانی بازمیگردد و ملاکی برای سنجش یک سایت و یا یک شرکت خوب از یک شرکت بد است که در تصمیم ما برای انتخابی درست نقشی اساسی دارد.
در ادامه تیم پیشگامان شما را با ۱۰ شرکت برتر طراحی سایت در ایران آشنا میکند و معایب و مزایای هرکدام را بهاختصار برای شما عزیزان بیان میکند و با این کار سعی بر این دارد که به شما در انتخاب صحیح و منطقی باتوجهبه نیاز خود، کمک کند.
امروزه روشهای طراحی سایت با قالبهای مختلفی، وجود دارد. همانطور که میدانید وبسایتها مجموعهای از صفحات مرتبط باهم هستند که شامل انواع متنها، تصاویر و.. میشوند.
اولین قدم برای اقدام طراحی سایت، انتخاب نوع قالب طراحی سایت است. افراد باتوجهبه بودجه و نیازهای خود میتوانند قالب و نوع سایت خود را انتخاب کنند. سه نمونه قالب طراحی سایت وجود دارد، عبارتاند از:
روش طراحی سایت وردپرس با قالب آماده، مناسب کسبوکارهایی است که درواقع تعداد محصول بالایی ندارند، تعداد بازدیدکننده بالایی در لحظه نخواهند داشت، بودجه محدودی دارند، تکمحصولاند، معرفی شخص یا معرفی شرکت هستند، امکانات خاصی برای سایت خود نیاز ندارند و همچنین میخواهند یک ایده را در واقع تست کنند که متوجه شوند آیا این ایده موردنظر جواب میدهد یا خیر.
روش طراحی سایت وردپرس با قالب اختصاصی، مناسب کسبوکارهایی است که میخواهند دیزاین اختصاصی خودشان را داشته باشند و همچنین هزینه محدودی برای طراحی سایت ندارند.
طراحی سایت اختصاصی، مناسب کسبوکارهایی است که میخواهند سایت کاملاً اختصاصی داشته باشند. در این روش، دو بخش فرانتاند و بکاند بهصورت کاملاً اختصاصی کدنویسی میشود و در بخش فرانتاند دو حالت وجود دارد:
- میتواند قالب سایت HTML , Javascript و CSS بهتنهایی باشد که یک قالب استاتیک است.
- میتواند از تکنولوژی ریاکت و vue.js استفاده کند که باعث میشود سرعت سایت چندین برابر شود، سایت سریعتر برای کاربران بارگذاری شود و همچنین سایت امنیت بالاتری داشته باشد.
منبع: پیشگامان