کاربرد برج های خنک کننده در کدام صنعت است

برج خنک کننده  یا کولینگ تاور از نظر ساختاری به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

  • برج خنک کننده گرد یا مخروطی
  • برج خنک کننده مکعبی

کولینگ تاور ها گرمایی که در فرآیند ها ، ماشین ها و دستگاه های صنعتی بوجود می آید را از آب در حال جریان دریافت می کند و بوسیله ی تبخیر آن را به اتمسفر می فرستد و دوباره آب خنک شده را به سیستم باز می گرداند. در برج خنک کننده ، قسمتی از آب با دریافت گرما  از مایع به بخار تبدیل  شده و وارد اتمسفر می شود.

زمانی که تبخیر انجام می شود با توجه به انرژی گرفته شده از آب ، مقدار دمای مابقی آب که در جریان است کاهش پیدا می کند که به این پدیده ،  سرمایش تبخیری  یا Evaporative cooling  گفته می شود و این چیزی است که در کولینگ تاور ها یا برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت خلاصه خنک کردن آب  ، هدف استفاده از این وسیله است. خنک کردن آب توسط برج خنک کننده برای هدف های مختلفی در کاربرد های صنعتی ، تهویه مطبوع و… انجام می شود.

کاربرد های برج خنک کننده

 

برج های خنک کننده به دو دسته ی خانگی و صنعتی  تقسیم می شوند که در ادامه به شرح آنها می پردازیم :

برج خنک کننده صنعتی

 

اغلب دستگاه های صنعتی مانند کوره ها ، بویلر ها و توربین ها مقداری حرارت اضافی  زمان چرخه ی کاری خود تولید می کنند .برج خنک کننده صنعتی وظیفه ایی که در چرخه کاری این ماشین آلات و تجهیزات دارند این است که گرمای اضافی ایجاد شده را  دریافت کنند و به دفع آن بپردازند.

دراغلب موارد برج های خنک کننده صنعتی از جنس بتنی با ظاهر هذلولی تولید می شوند  در موارد معدودی از جنس فایبرگلاس تولید می شود

برج خنک کننده خانگی

 

برج خنک کننده خانگی در سیستم های تهویه مطبوع واحد های مسکونی و اداری کاربرد دارد که جنس آنها عموما فایبرگلاس و گالوانیزه ساخته شده اند و به  نسبه خنک کننده های صنعتی که مقاومت بالایی دارند ، وزن و ابعاد کمتری دارند .  در سیستم های سرمایش مرکزی برای خنک کردن هوای داخلی محیط از چیلر های تراکمی یا جذبی استفاده می شود و برج خنک کننده خانگی از نظر عملکرد ، سایز ، جنس و اندازه با هم متفاوتند.

جذب گرمای یک منطقه از ساختمان توسط چیلر  باعث افزایش دمای این دستگاه می شود که برای فعالیت موثر و مداوم نیاز دارند تا خنک شوند که این کار توسط کولینگ تاور انجام می شود که برج خنک کننده با تولید آب سرد و فرستادن آن به کندانسور باعث تعادل دما در چیلر می شود

. .چیلر ها آب بسیار سرد با دمای 5 الی 10 درجه سانتیگراد را تامین می کنند که ای آب سرد وارد فن کوئل و هواساز می شود و هوای داخل ساختمان را خنک می کند. برج خنک کننده خانگی نامی دیگر برای سیستم های تهویه مطبوع غیر صنعتی است .

انواع برج خنک کننده

 

برج خنک کننده انواع مختلفی دارند که از نظر مسیر جریان آب و هوا ، نحوه ساخت و روش انتقال حرارت دسته  بندی می شوند. انتخاب نوع کولینگ تاور براساس  نوع و نیاز بهره بردار انتخاب می شود که انواع برج خنک کننده عبارتند از :

  • برج خنک کننده جریان طبیعی
  • برج خنک کننده جریان مکانیکی
  • برج خنک کننده جریان متقاطع و جریان مخالف
  • برج خنک کننده جریان القایی و اجباری

برج خنک کننده از نظر جنس بدنه به 4 نوع دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

  • برج خنک کننده گالوانیزه : این مدل کولینگ تاور در ساخت برج خنک کننده بارانی استفاده می شود که در مقابل آب و نور خورشید مقاومت بالایی ندارد.
  • برج خنک کننده فایبرگلاس : این مدل اغلب در ساخت برج های خنک کننده متقاطع و آب گردانی مورد استفاده قرار می گیرد که در برابر تابش دائمی نور خورشید و پرتو فرابنفش ، گردش آب مقاومت بالایی دارند که به آنها برج خنک کننده پرتوی هم می گویند.
  • برج خنک کننده بتنی : این مدل در ساخت برج های جریان طبیعی نیروگاهی کاربرد دارد
  • برج خنک کننده چوبی : این مدل منسوخ شده و دیگر استفاده نمی شود.

برج خنک کننده چگونه کار می کند؟

 

سیستم ها و فرآیند های صنعتی  گرمای زیادی را به صورت آب گرم تولید می کنند که باید خنک شود ،  آب گرم با عبور از برج خنک کننده در معرض هوای خنک و خشک محیط قرار می گیرد که گرما به وسیله ی تبخیر دفع می شود . آب خنک شده دوباره وارد فرآیند شده و گرم می شود که این چرخه بارها و بارها تکرار می شود. آب گرم در برج خنک کننده توسط نازل به قطرات ریز تبدیل و روی پکینگ پاشیده می شود که سبب افزایش سطح تماس و میزان تبخیر می شود . با قرار گرفتن فن در بالای برج خنک کننده  ، هوا را در خلاف جهت آب  از پایین دستگاه به سمت بالا هدایت می کند که این هوا ، گرما و آب تبخیر شده را به اتمسفر خارج می کند. آب گرم در این مراحل خنک می شود که قسمتی از وزن خود را از دست می دهند که به صورت تبخیر همراه هوا خارج می شود سپس آب خنکِ جمع شده در تشت دستگاه، به سمت سیستم مکش می شود.

برج خنک کننده هوا بخاطر تبخیر مداوم آب ، مصرف آب بالایی دارند که می توان از برج خنک کننده های هیبریدی ، مدار بسته ، آدیاباتیک یا خشک برای مناطق خشک و کم آب می توان استفاده کرد و میزان مصرف آب را کاهش داد.

برای مشاهده و خواندن ادامه این مطلب به سایت دلتاتی مراجعه نمایید.