ون وانا در سال های اخیر خلا وجود خودروهایی با پلتفرم و کلاس بدنه ون را در کشور پر کرده است.
این خودرو با برخورداری از موتور سری EF7 که در سال های اخیر کم حاشیه نبوده است،قرار است جایگاه منحصر به فردی در ناوگان عمومی حمل و نقل کشور داشته باشد.
موتورهای سری EF7 همان سری است که اکنون روی خودروهایی مانند دنا پلاس و سورن توربو سوار است.
این خودرو شبیه سازی شده خودرو تویوتا هایس (toyota hiace) از کمپانی فوتون موتورز (foton motors) از کشور چین است که هم اکنون در ایران خودرو دیزل در دست ساخت می باشد.
شباهت تویوتا هایس با وانا به قدریست که تنها با دیدن کامل این خودرو متوجه تفاوت آن با تویوتا می شوید.
ون وانا با ظرفیت سرنشین 14 نفر در مدل سقف بلند خود که به اتاق هایس هم معروف است،دارای موتوری با توان 310 اسب بخار و پیشرانه 2/4 لیتری و با گیربکس 5 سرعته دستی می باشد همین باعث شده تا اجاره ون وانا بسیار طرفدار پیدا کند.
طبق آمار بیش از 6000 ون فرسوده در سطح کشور وجود دارد.
بنابراین نیاز به تولید ون های کم مصرف یا ناوگان حمل و نقل گاز سوز در کشور هر روز بیشتر می شود.
گویا شرکت ایرانخودرو برای تولیدات انبوه ون وانا کمبود بودجه داشته و برای تولید ون وانا در وسعت گستردگی با دولت در چالش است.
اما به نظر می آید ایران خودرو با همکاری زیر مجموعه خود یعنی ایرانخودرو دیزل قصد تولید انبوه این ون را در دستور کار دارد.
بنابراین در اینده تولیدات ون وانا رو به افزایش بوده و جایگزین بیش از هفت هزار تاکسی فرسوده در سطح کشور خواهد بود.
زیبایی ون وانا به دلیل الگوبرداری از هایس،در سطح استانداردی به نظر می رسد.
بنا بر همین موضوع، این خودرو می تواند به عنوان ون شخصی استفاده شود.
همچنین استفاده از ون وانا برای مقاصدی همچون آمبولانس و با کاربری ون اجاره ای بسیار رواج پیدا خواهد کرد.
از وانا ون می توان در مواردی همچون تاکسی های شهری یا بین شهری نیز استفاده کرد.
در حال حاظر در شهر تهران و در مجتمع های بازاری بسیاری برای حمل و نقل درون بر از این ون استفاده می شود.
به نظر می آید که ون وانا در نقش خود به خوبی ظاهر نشده است و آنطور که باید از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.
تمام آن امکاناتی که می توانست این خودرو را به یک ون فوق العاده و اولین ون تجاری ایران تبدیل کند در این خودرو وجود ندارد.
از طرفی دید عامه مردم نسبت به خودرو های مشابه سازی شده نمونه خارجی کمی بدبینانه است.
مخصوصا این که در سال های اخیر مقایسه در میام مردم رواج یافته است و در نظر بگیرید که پشت رول خودرو ساخت تویوتا بنشینید و آن را با یک محصول سطح دو ایران مقایسه کنید.
لازم به ذکر است که این خودرو ساخت چین هم اکنون در بازار صنعت خودرو عرضه می گردد و امکانات فوق العاده ای را در اختیار داشته است.
بخشی از این امکانات مانیتور LED داخل کابین می باشد و آپشنال بودن صفحه کنترل راننده از نکات قابل توجه نسخه چینی این خودرو است.
این در حالیست که برخلاف مطالب مندرج شده در وبسایت های ایرانی،ون وانا به هیچ عنوان نمی تواند جایگاه ون های تویوتا هایس و هیوندای را در تشریفات بگیرد.
در حال حاضر این ون تنها برای تاکسی های بین شهری یا در بهترین حالت برای ترانسفر های فرودگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و خواندن ادامه این مقاله به سایت الوون مراجعه نمایید.