روپوش آشپزی شیک و حرفه ای چه ویژگی هایی دارد ؟

روپوش آشپزی چیست؟

لباس آشپزی لباسی است که سرآشپزان، و کارکنان داخل آشپزخانه معمولا آن را به تن می کنند. از گذشته تا به امروز اغلب سرآشپزان هنگام آشپزی، از یک روپوش سفید ساده و یا پیش بند سفید ساده استفاده می کردند. البته امروزه این لباس ها با ظاهری متفاوت تر، جنسی بهتر و ایمنی بالاتری تولید می شوند. علت استفاده از رنگ سفید در روپوش های آشپزی این است که این رنگ زودتر آلودگی‌ها را نشان می ‌دهد و به راحتی نیز قابل تمیز شدن می باشد. البته به گفته روانشناسان، رنگ سفید از لحاظ روانی نیز بهترین رنگی است که سرآشپزان می توانند به تن کنند. چرا که این رنگ اطمینان مشتریان را نسبت به تمیزی و پاکیزگی غذا و محیط جلب خواهد کرد.

انواع روپوش آشپزی

روپوش آشپزی انواع مختلفی دارد که در ادامه به شما معرفی خواهیم نمود:

  • روپوش آشپزی مردانه
  • روپوش آشپزی زنانه
  • روپوش آشپزی دکمه دار
  • روپوش آشپزی زیپ دار
  • روپوش آَشپزی یقه دار

ویژگی های بهترین روپوش آشپزی

حال نوبت آن رسیده است که شما را با ویژگی های بهترین لباس آشپزی آشنا کنیم. برتری روپوش های آشپزی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه تمامی آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

جنس مرغوب

بی شک اولین گزینه برای انتخاب بهترین لباس آشپزی، توجه به جنس لباس می باشد. جنس روپوش آشپزی باید مرغوب بوده و به گونه ای باشد که سریعا بو نگرفته و پس از شستشوهاس مکرر، آسیب نبیند. از این رو جنس مرغوب، یکی از ویژگی های بهترین لباس آشپزی می باشد.

دوخت عالی

یکی دیگر ویژگی هایی که بسیار پراهمیت می باشد، توجه به کیفیت دوخت روپوش آشپزی است. روپوش سفید آشپزی باید بسیار خوش دوخت بوده و راحتی لازم را هنگام کار به سرآشپز بدهد. اگر روپوش آشپزی دارای بهترین جنس باشد، ولی دوختی تمیز و اصولی نداشته باشد، هنگام کار، راحتی را از افراد خواهد گرفت.

رعایت استانداردهای لازم

شاید برایتان کمی عجیب باشد که روپوش سفید آشپزی، دارای اصول و قوانین خاصی می باشد. برای مثال:  آستین‌های این لباس معمولا بلندتر از سایر لباس ها دوخته می‌شوند تا مانع از پاشیدن روغن داغ و یا مواد دیگر به دست های شوند. همچنین جلوی لباس سرآشپز معمولا دولایه بوده تا از بدن او در مقابل حوادث احتمالی (مانند: ریختن غذای داغ) جلوگیری کند. دکمه های این لباس معمولا از جنس پلاستیک بوده و به هیچ عنوان از دکمه های آهنی برای رپوش آشپزی استفاده نمی شود.

قیمت روپوش آشپزی

به طور کلی قیمت روپوش آشپزی به پارامتر های متفاوتی بستگی دارد. از عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت روپوش های آشپزخانه می توانیم به: کیفیت و نوع پارچه ای، شکل و طرح روپوش، رنگ پارچه و … اشاره نماییم. البته شما می توانید جهت اطلاع از قیمت روپوش آشپزی مورد نظر خود، با دفتر فروش روپوش آشپزی دوخت یادگار  تماس بگیرید.

هنگام خرید روپوش آشپزی ارزان قیمت به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید و سفارش لباس آشپزی به نکات زیر توجه نمایید:

خرید مستقیم از درب کارخانه

دقت نمایید که برای ثبت سفارش و خرید بهترین لباس آشپزی، حدالامکان واسطه ها را حذف کنید و خرید خود را از درب کارخانه انجام دهید. مجموعه تولیدی دوخت یادگار ، با تولید و دوخت انواع لباس آشپزی، تمامی واسطه ها را از میان برداشته است. شما می توانید در این تولیدی باکیفیت ترین لباس ها را با ارزان ترین قیمت سفارش دهید.

قیمت ارزان

از آن جایی که مدیریت هزینه یکی از اصلی ترین ارکان های تمامی تولیدی های رستوران ها می باشد، خرید روپوش آشپزی ارزان یکی از مهم ترین نکاتیست که باید به آن توجه کرد.

کیفیت مناسب

از آنجایی که لباس آشپزی، لباسی است که افراد حداقل ۸ ساعت در روز آن را به تن می کنند، باید دارای کیفیتی مناسب بوده و به افراد احساس راحتی بدهد.

لباس کار آشپزی برای آشپزان و سرآشپزان با رنگ ها وطرح های متنوع و متفاوت از الزامات این شغل محسوب میشود. اما در انتخاب نوع لباس کار آشپزی باید به دو اصل مهم اهمیت داد : اول اینکه لباس کار آشپزی برای کار کردن راحت باشد و هم ظاهر آشپز و سرآشپز را شکیل تر کند. لباس کار آشپزی از زمان ناپلئون مرسوم شد. ناپلئون می خواست که آشپزهایش از ظاهر خاص و متفاوتی برخوردار باشند.

برای مشاهده انواع روپوش آشپزی و خرید روپوش آشپزی  از تولیدی دخت یادگار با ارزان ترین قیمت و مناسب ترین کیفیت به آدرس زیر مراجعه کنید :

https://dookhteyadegar.com/product-category/%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%b3-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c/

چرا بهتر است روپوش آشپزها به رنگ سفید باشد؟

لباس کار سرآشپزها، ابزاری کاربردی برای آنان است. با وجود اینکه در چند سال اخیر شاهد روپوش آشپزی  با رنگ های متنوع هستیم اما همچنان روپوش آشپزی به رنگ سفید مرسوم و محبوب است. رنگ سفید به این دلیل که زودتر آلودگی ها را نشان می دهد و با یک شستشوی ساده ه حالت قبل بر میگردد. درخشان و زیبا می شود.

استفاده از رنگ های تیره برای روپوش آشپزی باعث میشود هم لکه های بیشتری را بر خود نشان دهد و هم به هیچ وجه پاک کردن این لکه ها  از روی آنان ساده نیست. رنگ سفید باعث اعتماد بیشتر مشتریان به غذا و محیط رستوران می شود. رنگ سفید گرمای کمتری را به خود جذب میکند و در نتیجه به خنک ماندن آشپز در فضای آشپزخانه کمک بیشتری می کند.

تجهیزات لباس کار آشپزی

معمولا روپوش های سرآشپزان باید از آستین های بلندی برخوردار باشد تا از پاشیدن روغن داغ و مواد دیگر به دست جلوگیری شود و از پوست دست محافظت کند. 

روپوش آشپزان از یک لایه جلویی برخوردار است که بسته شده و باعث محافظت از لباس آشپز می شود و بعد از کثیف شدن می تواند به آسانی تعویض کند.

دکمه های روپوش معمولا از جنس نخ و به صورت گره هایی نسبتا بزرگ هستند تا احتمال شکسته شدن آنها کمتر باشد. روپوش های شیک معمولا از دکمه ها نخی استفاده می شود.

کلاه و کفش سرآشپز

کلاه آشپزی از جمله مهمترین بخش های لباس آشپزی است. این کلاه ها معمولا سفید، نخی و اندکی بلند است و به خوبی می توانند گردش جریان هوا را برای فرد فراهم کنند. کلاه آشپز هر چقدر بلندتر باشد نشان از حرفه ای بودن سرآشپز دارد. استفاده از کلاه آشپزی به دلیل بسیار مهمی قابل استفاده است و آنهم این است که از افتادن مو به داخل غذا جلوگیری می شود.

کفش سرآشپز باید چند ویژگی مهم داشته باشد. اول اینکه باید به اندازه کافی، راحت باشد تا امکان حرکت راحت سرآشپز را فراهم کند. مورد بعدی اینکه از لیز خوردن جلوگیری کند و سوم اینکه کفش سرآشپزان باید از رویه محکمی برخوردار باشد تا در صورت افتادن اشیا سنگین و خطرناک مانند ظروف آشپزخانه یا چاقو بر روی پا، از پا محافظت کند.

نکته مهمی که باید مد نظر قرار گیرد این است که از لباس کار آشپزی نباید بیرون از محیط کار استفاده کرد چرا که باعث آلوده شدن محیط کار می شود. حداقل هفته ای یکبار باید با مواد شوینده شست و شو را انجام داد.

به لباس هایی که آشپزها زمان پخت غذا استفاده میکنند که میتواند شامل: روپوش، کلاه، دستکش و … باشد. لباس کار آشپزی گفته میشود، مزیت استفاده از لباسهای مخصوص برای آشپزها، رعایت بیشتر بهداشت است، بهترین جنس برای دوخت لباسهای آشپزی پارچه های کج راه و کتان است.

تاریخچه و فلسفه استفاده از لباسهای آشپزی واحد برای افراد در حین آشپزی به زمان ناپلئون هیل باز میگردد که وی تصمیم گرفت که آشپزان دربار هم لباس های یکسانی بپوشند تا بتوانیم آنها را از بقیه افراد تشخصیص دهیم.

نخستین لباسکار های آشپزی، رپوش یا پیش بند سفید ساده بودند که بعدها و به مرور زمان به شکل یونی فرم هایی که امروزه آشپزها به تن میکنند تبدیل شدند. در این نوشته قصد داریم در مورد انواع لباس هایی که برای اشپزی و توسط آشپزها استفاده میشوند صحبت کنیم، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

فلسه سفید انتخاب کردن لباس آشپزها به این دلیل است که همواره رنگ سفید یادآور پاکیزپی و تمیزی است، و تمیز نگه داشتن لباس سفید آن هم در آشپزخانه کمی سخت است، به همین دلیل هم در سال ها اخیر از لباس های دیگری با رنگ های دیگر برای آشپزها استفاده میشود. این رنگ ها انواع سرمه و مشکی است.

در سال های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن تکنولوژی های جدید استفاده از لباسهای دیگری با جنس های نانو که رد لکه های چربی و غذا روی آنها باقی نمیماند و جذب نمیشود باعث شده است که افراد بیشتری از آنها استفاده کنند.

به این دلیل که وجود لکه های چربی و غذا روی لباس های اشپز یا کارگران آشپرخانه به هیچ وجه قابل قبول نیست و آنها باید به طور مداوم لباس های خود را با شوینده های قوی بشویند تا رد لکه ها از روی آنها پاک شود، و حتی در حین شستن لباس ها ممکن است که آنها رنگ و کارایی خود را از دست دهند.

از دیگر ویژگی های مهمی که این لباس ها باید همواره داشته باشند این است که افرادی که در محیط های آشپزخانه فعالیت دارند به طور مداوم باید در دمای بالا و کنار اجاق باشند به همین دلیل هم ضروری است که لباس های آنها حتما از الیاف طبیعی ساخته شده باشد تا این گرما باعث تعریق زیاد نشود و بدن فرد در زیر این لباس ها تنفس کافی داشته باشد.

به طور معمول لباس هایی که در آشپزخانه ها مورد استفاده قرار میگیرند، از یک روپوش سفید، کلاه، کفش و ….ساخته شده اند و کفش های آنها با توجه به اینکه کارکنان آشپزخانه ها در مدت زمان زیادی در کنار شعبه باید سرپا کار کنند، باید راحت و نرم باشد تا به کمرشان فشار زیادی وارد نشود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد