قبل از اینکه ما به این سوال پاسخ دهیم که مشاوره بازاریابی چیست؟ شما به این سوال پاسخ دهید که اگر شرکت رقیبتان اتهاماتی بیاساس به شرکت شما وارد کند، (اتهاماتی کاملا جعلی) و مردم این اتهامات را باور کنند، تقصیر مردمی است که این اتهامات را باور کردند یا تقصیر شما است که نتوانستید آنها را اقناع کنید؟ در بازاریابی نوع تصوری که در مشتری ایجاد میکنید مهم است! بنابراین در پاسخ به سوال بالا باید گفت مردم هیچ تقصیری ندارند، تقصیر از بازاریابی شما است و برنده کسی است که توانسته این تصور را در مردم ایجاد کند! این مطلب به اهمیت اینکه مشاور مارکتینگ چیست خواهد پرداخت و به اینکه یکی از مهمترین وظایف مشاور بازاریابی همین ایجاد «تصور» در مردم (یا مشتری) است.
در دنیای مدرن و پیشرفته، حفظ بیزینسها، از اهمیت بسزایی برای افراد، برندها و صاحبان کسب و کار برخوردار است. یک برند قدیمی سالها تلاش کرده تا به جایگاه موفقیت و سود دهی دست یابد و از طرفی هم یک برند و شرکت جدید هم نیاز دارد تا با تلاش بیشتر، علاوه بر حفظ جایگاه خود در بازار و بین رقبا، آینده خود را تضمین کند.
به همین دلیل، تمامی بخشها، عناصر و دپارتمانهای یک برند، باید با جدیت و رعایت اصول حرفهای با یکدیگر در تعامل باشند. اما در این بین، یکی از مهمترین گزینههایی که باعث میشود تا برند و شرکت جایگاه خود را حفظ کرده و در مسیر پیشرفت گام بردارد، شناخت بازار آن هم به شکل صحیح و اصولی است.
این مورد مهم برای همه شرکتها، چه قدیمی و سنتی و چه مدرن و جدید میباید انجام شود که مسئولیت این امر خطیر و پرچالش، به عهده واحد بازاریابی است. به طور حتم، مشاوره بازاریابی یکی از اصول مهم هر شرکت برای شناخت صحیح از بازار محسوب میشود.
در دهههای گذشته، برندها و شرکتهای مختلف، به دلیل ثابت بودن یا نوسان کم بازارها و رقابت نه چندان زیاد، چندان به امور مارکتینگ و بازاریابی علاقه نداشته یا آن را در حد محدودی دنبال میکردند. اما امروزه رقابتها شدید شده و بازارهای بکر و جدید به وجود آمدهاند.
بنابراین، هر شرکتی نیاز دارد تا به صورت حرفهای و کامل، از بازارهای مختلف، رقبا و شیوههای گوناگون مارکتینگ و سایر موارد مرتبط، آگاه شده و در زمان بندیهای تعیین شده، اهداف و اصول خود را پیاده سازی کند. اینجا است که هر شرکتی به مشاور بازاریابی نیاز دارد. اما مشاور مارکتینگ چیست؟
مشاور بازاریابی یا مارکتینگ، در اصل شخص آگاه و با دانشی بوده که با تکیه بر تجربه و تحصیلات آکادمیک در حوزه مارکتینگ، به شرکتهای مختلف جهت مراحل مختلف بازاریابی، مشاوره میدهد. این شخص که به وی مشاور مارکتینگ هم گفته میشود، از شرایط بازار، ترندهای جدید، رقبا و گرایشات مصرف کننده به خوبی آگاه بوده و بنابر نیاز کارفرما یا آن برند و شرکت، ایشان را در زمینههای مختلف راهنمایی کرده و مشاورههای گوناگونی ارائه میدهد.
بعد از پاسخ به این سوال که مشاوره بازاریابی چیست؟ باید نگاهی به وظایف این شخص نیز نگاهی بیاندازیم. گفتنی است مشاوره بازاریابی یکی از شاخههای مشاوره کسب و کار به حساب میآید.
همان طور که در بخش قبلی عنوان شد، یک مشاور مارکتینگ میتواند تا با علم و دانش و البته تجربه خود، شرکتها و برندها را به مسیر صحیح هدایت کرده تا آنها بتوانند سهم مناسبی از بازار دریافت کرده و به سود و درآمد خوبی دست یابند.
در اینجا پرسشی مطرح میشود که باتوجه به فعالیتها و مسئولیتهای گسترده در حوزه بازاریابی و مشاوره، مهمترین وظایف مشاور بازاریابی چیست؟ در ادامه، لیستی از این وظایف مهم را که یک مشاور مارکتینگ میتواند برای شرکتها و برندها ارائه نماید، آورده شده است:
در ابتدای این مطلب دقیقا با این سوال پاسخ دادیم که مشاوره بازاریابی چیست؟ شما از این مشاور استفاده میکنید تا بتوانید در مشتریان خود تصور ایجاد کنید. بازاریابی و تبلیغات دادن حس خوب به مخاطب است و مشاور بازاریابی این خدمت را به شما میکند.
هدف از دریافت مشاوره بازاریابی این است که علاوه بر رصد و حفظ مشتریان فعلی و بازارها، مشتریان و بازارهای بکر و جدید نیز مورد شناسایی قرار گرفته و برای گرفتن سهم از بازار، برنامه ریزی انجام شود.
بنابراین، یک مشاور بازاریابی میباید تا علاوه بر ارائه مشاورههای حرفهای، تیم خود را نیز برای انجام امور مورد بحث، هدایت و مدیریت کند. ضمن اینکه مشاور مارکتینگ از خلاقیت خود استفاده کرده و به اصول مدرن بازاریابی و شیوههای حسابگری و اقتصاد نیز، توجه خاصی داشته باشد. اما وظایف این مشاور بازاریابی به اینجا ختم نمیشود.
امور مارکتینگ و بازاریابی با مجموعه وسیعی از دادههای خام و اطلاعات گسترده، سر و کار دارد، به همین دلیل نیاز است تا این موارد به دقت توسط مشاور مارکتینگ رصد شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد تا استراتژیها و برنامه ریزیهای کوتاه مدت یا بلند مدتی بر اساس این موارد انجام گیرد.
یک مشاور بازاریابی یا مارکتینگ خوب کسی است که میتواند به رشد قطعی کسب و کار شما کمک میکند، آنهم بیشتر زمانی که شما دچار چالش و رکود هستید، این مشاوران میتوانند کمک کننده باشند.
بنابراین، با انجام یک مشاوره بازاریابی صحیح و اصولی، مشتریان بیشتری جذب شده و با افزایش عملکرد آن برند در زمینههای مختلف تجاری، سود بیشتری نیز حاصل میشود.
ضمن اینکه وظایف مشاور بازاریابی به این موارد محدود نشده و مشاور مارکتینگ باید در زمینه تبلیغات نیز به شرکتها کمک کرده و به آنها همفکری دهد و با شناسایی نقاط ضعف مشتریان و برندها، سعی کند تا برای بهبود آنها تلاش نماید. بدین ترتیب، مشاور مارکتینگ، با انجام این موارد مهم میتواند به برندها کمک کند تا با برخورداری از مشاورههای بازاریابی مطلوب و حرفه ای، تصمیمات درستی را اتخاذ کرده و برنامه ریزی و استراتژی مناسبی را انجام دهند.برای داشتن مشاوره مارکتینگ توسط تیم حرفه ای پارت انیمیشن به آدرس زیر مراجعه کنید :
https://partanimation.com/wp-content/uploads/2023/05/Marketing.jpg
در ادامه باید به این موضوع اشاره شود که شرکتها و برندها، اعم از نوپا و یا قدیمی و پرسابقه، با استفاده از یک مشاور بازاریابی، میتوانند در موارد ذیل از وی کمک گرفته و به رشد و پیشرفت خود کمک نمایند:
تبلیغات بخشی از بازاریابی است و این دو تکمیل کننده هم هستند. تبلیغات با ایجاد محتوای مناسب و جذاب سبب آگاهی مشتریان از محصولات و خدمات کسب و کارها میشود. در حالی که بازاریابی بسیار گستردهتر از تبلیغات است و تمام جنبههای تبلیغات را دربر میگیرد.
مشاوره مارکتینگ تنها محدود به کسب و کارهایی با قدمت بالا و پردرآمد نیست بلکه، کسب و کارهای کوچک و نوپا نیز برای رسیدن به سودآوری و افزایش فروش خود به مشاوره مارکتینگ نیاز دارند. در نظر داشته باشید که اگر در کسب و کار خود اهدافتان را به خوبی تعیین کرده باشید و برنامهای منظم داشته باشید، حتما به مشاوره مارکتینگ نیاز دارید. زیرا فردی که این مسئولیت را به عهده میگیرد به خوبی میداند که چگونه برای برقراری یک ارتباط قوی و پایدار میان فروشنده و مشتری گامهای موثر بردارد. استفاده از مشاوره مارکتینگ با توجه به تجربه، تخصص و مهارتهایی که مشاوران دارند میتواند برای کسب و کارها سودآوری بیشتر و مداومتری را به همراه داشته باشد.
با استفاده از مشاوره مارکتینگ و بازاریابی، تبلیغات مرتبط با کسب و کارها به شکلی درستتر و منظمتر انجام میشود، میتوان شاهد تغییرات و سودآوریهای باور نکردنی در کسب و کارها بود. مشاوران مارکتینگ با ترفندها و مهارتهای خود میدانند که چگونه مشتریان را تحت تاثیر قرار بدهند و آنها را ترغیب به خرید کنند و سبب افزایش فروش شوند، تمام کارها و فعالیتهایی که در مشاوره مارکتینگ انجام میشود قابل اندازهگیری و ارزیابی است. مشاوره مارکتینگ با داشتن برنامهای دقیق و از پیش تعیین شده برای تبلیغات کسب و کارها از به هدر رفت هزینههای آنها جلوگیری میکند.
یکی از اصلیترین وظایف مشاوره مارکتینگ، افزایش فروش در کسب و کارها است. هر کسب و کاری روند بازاریابی مختص به خود را دارد. مشاوران از طریق برنامه ریزی، جلب اعتماد، ارزش آفرینی، شناخت نیازها و روحیات مشتریان، دست به اقداماتی میزنند. آنها با ارائه شکلی متفاوت از محصولات، مشتریان را جذب و ترغیب به خرید میکنند.