تصورعوام درخصوص تاریخچه این شاهکار قرن این است که پراید ریشه در صنعت خودروسازی کرهجنوبی دارد. حال آنکه چنین نگرشی درست نیست چرا که برای اولین بار این ژاپنیها بودند که پراید را ساخته و روانه بازارکردند. این خودرو در واقع ماحصل تلاش کمپانیهای مزدا و فورد بود. برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ میلادی بود که آمریکا میزبان خودرو پراید، در جادههای خود بود که به دلیل کیفیت پایین ساخت و نبود آپشنهای ایمنی لازم موجب شد، تا این خودرو خیلی زود با دریافت نمرات بسیار پایین و ضعیف از سازمانهای ایمنی ایالات متحده، با این کشور خداحافظی کند. تنها تجربه ناموفق فروش پراید در یک کشور آنگلوساکسون محدود به آمریکا نیست و استرالیاییها نیز خیلی زود، تردد پراید را در جادههای خود ممنوع ساختند. پس از آن بود که در سال ۱۹۸۷ شرکت کیاموتورز کره حق ساخت پراید، لایسنس مربوط به آن را با خط مونتاژ از ژاپنیها خریداری کرده،
و نسبت به تولید پراید اقدامکرد. این موضوع هم دوام چندانی نداشت تا این که در سال ۱۹۹۳ خودرو پراید در کرهجنوبی هم به صورت کامل از خط تولید کیاموتورز خارجشد. حدود ۸ سال از نبود پراید در بازارهای جهانی میگذشت تا اینکه به یکباره خبر انعقاد قراردادی میان کمپانی خودروسازی سایپا با کیاموتورز کرهجنوبی به گوش ایرانیان رسید. چنین بود که خودروی خوشنام و باسابقه پراید راه خود را از طریق سایپا به بازار ایران زمین نیز بازکرد. با حذف ماشین پیکان که به نوعی نماد صنعت خودروسازی ایران به شمار میرفت، از سال ۲۰۰۵ میلادی پراید جای پیکان را در صنعت خودروسازی کشور گرفته، و خرید و فروش آن میان ایرانیان آغازگشت. شرکت سایپا اما طی سالهای اخیر سعیداشتهاست در مدلهای مختلف سایپا ۱۳۱، با قراردادن برخی از آپشنها و امکانات فنی، کیفیت کلی این خودرو را افزایشدهد. از سال ۲۰۱۳ میلادی بود که سایپا خودروهای پراید ۱۳۱ را که به استاندارد یورو ۴ نیز مجهز بود، در تیپ SE و TL را روانه بازارکرد. البته تیپ TL خیلی زود از بازار حذف شد و هماکنون نیز خودروی پراید ۱۳۱ SE به عنوان آخرین نسخه و جدیدترین نسخه پراید ۱۳۱ در بازار خرید و فروش میشود. در ایت سایپا می توانید برای خرید اقساطی پراید 131 اقدام کنید.