حراج خاویار در وارنا به مناسبت سال نو میلادی

درست مثل هر مراسم دیگری، شام در جشن کریسمس هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با این وجود اینکه جشن کریسمس در بیشتر نقاط جهان برگزار می شود اما آیین ها و رسوم مرتبط با آن در سرتاسر دنیا متفاوت است و هر کشوری آداب و رسوم خاص خود را برای برگزاری شب کریسمس و همچنین برای شام این شب دارد. در ادامه این مقاله سری به کشورهای مختلف می زنیم و با آداب و رسوم غذایی برخی از آن ها در شب کریسمس آشنا می شویم.

حراج خاویار کریسمس در وارنا به مناسبت سال نو میلادی  

آلمان

شامل کریسمس در آلمان شامل اردک، غاز، خرگوش و یا گوشت رست شده در کنار کوفته سیب زمینی و کلم قرمز است. برای دسر هم استولن سرو می شود که میوه پوشیده شده با آجیل و ادویه است و رویش هم میوه خشک و خاک قند دارد. نوشیدنی معمول شام کریسمس آلمانی ها زبان آتشین نام دارد که ترکیبی از یک نوع شراب حرارت دیده و رام است.

نروژ

محبوب ترین غذای شب کریسمس در نروژ، مرغ رُست شده است که با کلم ترش و سیب زمینی آبپز سرو می شود. نکته‌ جالب درباره غذای نروژی ها این است که چیزی شبیه به کله پاچه هم در شب کریسمس می خورند. به این صورت که سر کامل گوسفند را بخار پز می کنند. ابتدا گوش ها و چشم هایش را می خورند. مغز گوسفند را در می آورند آبپز یا سرخ می کنند و جداگانه سرو می کنند. برای دسر هم مولته کرم می خورند که از ترکیب نوعی تمشک به نام کلاودبری با خامه همزده و شکر درست می شود.

آمریکا

شام کریسمس در آمریکا بسیار شبیه شام جشن شکرگزاری است. یعنی بوقلمون یا ران خوک، دورچین، پوره سیب زمینی و عصاره گوشت می خورند. نکته جالب اینکه یهودی های ساکن آمریکا در شب کریسمس رسم دارند غذای چینی بخورند و اغلب رستوران های چینی در این شب باز هستند و به مشتریان خود سرویس می دهند.

گرینلند

گرینلندی ها سنت جالبی دارند. در شب کریسمس مردان هستند که برای زنان غذا سرو می کنند. غذایی که در این شب سرو می شود شامل ماتاک است که در واقع رشته های بلابر نهنگ (نوعی بافت چربی خاص) است که داخل چربی نهنگ قرار می گیرد. غذای دیگر گرینلندی ها برای شب کریسمس کیویاک نام دارد که برای تهیه آن گوشت نوعی مرغ دریایی را برای ماه ها داخل پوست فوک دریایی قرار می دهند و هنگامی که شروع به تجزیه شدن می کند آن را سرو می کنند.

دسر محبوب کریسمس در گرینلند فرنی مخصوص کریسمس است که با کره سرو می شود و رویش دارچین و شکر می ریزند.

جامائیکا

شام کریسمس در جامائیکا اغلب از شب قبل آماده می شود و شامل میوه، گیاه ترش مزه سورِل، گوشت و نوشیدنی پانچ است. شام اصلی می تواند هر چیزی از بوقلمون تا بز یا دم گاو پخته شده باشد.

بریتانیا

شام کریسمس در انگلیس بدون بوقلمون، سیب زمینی رُست شده، کلم بروکسل، زردک، خوک در پتو، دورچین، عصاره گوشت و سس کرَن بری کامل نمی شود. خوک در پتو، بر خلاف اسمش هیچ ربطی به خوک و پتو ندارد؛ بلکه نوعی سوسیس است که معمولاً داخلش پنیر هم دارد. شام کریسمس انگلیسی با پودینگ کریسمس به پایان می رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد