چرا ماشین ظرفشویی ظرف ها را تمیز نمی کند ؟

تمیز نشستن ماشین ظرفشویی می‌تواند یک مشکل جدی باشد به ویژه اگر شاغل هستید و سرتان حسابی شلوغ است. علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی می‌تواند از انسداد فیلتر تا خراب شدن بازوهای آب پاش متغیر باشد. در این مقاله تمامی دلایل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی و همین طور علت سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی را خواهید دید. راهکارهایی نیز جهت رفع مشکل ارائه خواهد شد.

علت تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

مواردی که در ادامه می‌بینید شایع‌ترین دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی هستند. برای هر یک از این دلایل نیز راهکاری ارائه شده که به کمک آن می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

خوشبختانه بیشتر اوقات علت کدر شدن ظروف یا علت سفیدک زدن ظروف و به طور کلی تمیز نشدن ظرفشویی در ظرفشویی، به دلیل موارد غیر فنی است و مشکل توسط خود شما قابل حل است.

1. استفاده از شوینده نامناسب

شوینده‌های ماشین ظرفشویی شامل پودر، ژل، مایع کمک شستشو (مایع آبکشی، مایع جلادهنده، مایع براق کننده، روغن ظرفشویی، تمامی این اسامی به یک ماده اطلاق می‌شوند)، نمک مخصوص ماشین ظرفشویی و قرص ظرفشویی می‌شود.

هر یک از این انواع مختلف شوینده کاربرد و کارایی متفاوتی دارد و یکی از آنها می‌تواند علت لکه‌های سفید روی ظروف باشد. در ادامه بیشتر با انواع شوینده آشنا خواهیم شد.

در صورتی که از ماده شوینده نامناسب، تاریخ گذشته، تقلبی یا بی کیفیت استفاده کنید، متعاقبا در پایان سیکل شستشوی ظروف، کیفیت شستشو و تمیزی مطلوبی دریافت نخواهید کرد. برخی از بهترین شوینده‌های ماشین ظرفشویی که در بازار موجودند و تنوع محصولات بالایی دارند، عبارتند از:

  • فیری (fairy)
  • فینیش (finish)
  • پریل (prill)
  • کالیون (kalyon)
  • کلارو (claro)
  • کسکید (cascade)
  • کالگونایت (calgonit)

1. پودر شوینده ماشین ظرفشویی

این پودرها در مواردی که شستشو در دمای پایین انجام می‌گیرد، به خوبی در آب حل نشده و تقریبا اکثر اوقات موجب ایجاد رسوب یا لکه ابری شکل روی ظروف می‌شوند. یک علت سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی استفاده از این پودرهاست.

ژل ظرفشویی شوینده بهتری نسبت به پودرهای ظرفشویی محسوب می‌شود، چرا که مشکل رسوب و حلالیت پایین در آب سرد را ندارد.

ژل های ظرفشویی در انواع مختلف ساده و آنزیم دار موجودند و در چند سال اخیر با استقبال بیشتری رو به رو شده اند. استفاده از ژل های ظرفشویی نیز عموما با استفاده از مایع جلادهنده و نمک مخصوص همراه است.

3. مایع جلا دهنده یا براق کننده ظرفشویی

مایع جلادهنده یا براق کننده که همچنین با اسامی دیگری نیز شناخته می‌شود، در مرحله آخر سیکل شستشو و به هنگام آبکشی ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مایع جلادهنده جهت درخشندگی بیشتر ظروف و کمک به خشک شدن بهتر آنان استفاده می‌شود. در صورتی که از مایع جلادهنده استفاده نشود یا کم باشد، به غیر از مشکل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی، ممکن است در خشک شدن ظروف نیز دچار مشکل شویم.

در صورت زیاد بودن مقدار مایع جلادهنده نیز مشکلات دیگری همچون کف کردن زیاد ماشین ظرفشویی روی خواهد داد.

نمک مخصوص ماشین ظرفشویی یکی از تاثیرگذارترین مواردیست کهروی شستشوی ظروف توسط ماشین ظرفشویی موثر است. کیفیت نمک و مقدار آن حائز اهمیت است چرا که وظیفه نمک، گرفتن سختی آب و تنظیم آن است و این کار مستقیما در کیفیت شستشو و رسوب و سفیدک زدن ظروف دخالت دارد.

نمک مخصوص ظرفشویی با احیای رزین ظرفشویی که سختی آب را کاهش می‌دهد، در کم کردن و کنترل سختی آب موثر است.

اگر مقدار نمک در مخزن نمک که در کف ظرفشویی قرار دارد، کم باشد، سختی آب بالا رفته و علت ایجاد رسوب روی ظروف و خود ماشین ظرفشویی خواهد بود.

5. قرص ماشین ظرفشویی

قرص‌های ماشین ظرفشویی به واسطه عملکرد بهتری که در مقایسه با پودرها و دیگر شوینده‌ها نشان داده اند، از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

این قرص‌ها در چندین مدل آنزیم دار و بدون آنزیم و نیز قرص‌های ساده یا گچی که تنها شامل شوینده هستند، و قرص‌های ژله ای یا چندکاره که علاوه بر شوینده دارای مایع جلادهنده و مقداری نمک نیز هستند، در بازار موجودند.

با توجه به نوع قرص مورد استفاده، ممکن است دیگر نیاز به استفاده از روغن یا مایع جلادهنده نباشد. اما استفاده از نمک در هر صورت لازم است.

در صورتی که از برنامه‌های کوتاه مدت یا شستشو در دمای پایین استفاده می‌کنید، قرص‌های شوینده انتخاب مناسبی نیستند. زیرا قرص‌های ماشین ظرفشویی در مدت زمان کوتاه و در آب زیر 50 درجه به خوبی حل نمی‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد