دلیل قفل شدن درب لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی در منازل است. این دستگاه می تواند به سرعت و به راحتی لباس ها را تمیز کند و از خستگی ناشی از شستن لباس ها به صورت دستی جلوگیری نماید. با این حال، ممکن است گاهی اوقات مشکلاتی در عملکرد لباسشویی ایجاد شود که یکی از رایج ترین این مشکلات، باز نشدن درب ماشین لباسشویی در پایان شستشو می باشد که می تواند مربوط به خرابی یا مشکل در بخش های مختلف دستگاه باشد. از این رو در این مقاله ازآسایش خدمات ، به بررسی و شرح هریک از دلایل باز نشدن درب لباسشویی و نحوه رفع این مشکل خواهیم پرداخت. همچنین شما می توانید از ویدیو آموزشی قرار داده شده در این مقاله برای بررسی بهتر مشکل دستگاه خود کمک بگیرید. با ما همراه باشید.


اگر مدت زمان شستشوی لباسشویی شما به پایان رسیده است و درب آن باز نمی شود، می تواند مربوط به بروز مشکل در بخش های مختلف دستگاه باشد. در ویدیو آموزشی زیر، تکنسین متخصص  اسایش خدمات  هریک از این موارد را به صورت کامل برای شما شرح خواهد داد.


درب ماشین لباسشویی چگونه قفل می‌شود؟

برای اینکه بتوانید علت بسته نشدن درب لباسشویی را بررسی کنید، ابتدا بهتر است بدانید که درب دستگاه به چه صورت قفل می شود. در ادامه به بررسی این مکانیزم برای شما پرداخته ایم:

  1. درب ماشین لباسشویی با استفاده از یک مکانیزم قفل مغناطیسی قفل می‌شود.
  2. این مکانیزم شامل یک زبانه پلاستیکی در درب و یک آهنربا در پشت ماشین لباسشویی است.
  3. وقتی درب بسته می‌شود، زبانه پلاستیکی در مقابل آهنربا قرار می‌گیرد و توسط آن قفل می‌شود.
  4. برای قفل شدن درب ماشین لباسشویی، ابتدا باید یک برنامه شستشو را انتخاب کنید.
  5. پس از انتخاب برنامه، برد ماشین لباسشویی دستور قفل شدن درب را به موتور قفل درب می‌دهد.
  6. موتور قفل درب زبانه پلاستیکی را به سمت آهنربا حرکت می‌دهد و درب را قفل می‌کند.
  7. یعنی شما حتی اگر هم به اشتباه دستگیره لباسشویی رو بکشید، قادر به تکان دادن دستگیره نیستید؛ زیرا در جای خودش قفل شده است.

6 علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی + راه‌حل

در حالت عادی، لباسشویی شما هنگام شروع شستشوی لباس هایتان، درب را به طور اتوماتیک قفل می کند تا مانع از ریختن آب به بیرون دستگاه شود. این قفل یک مکانیسم ایمنی برای ماشین لباسشویی محسوب می شود. در انتهای کار و پس از پایان کار شستشو، درب لباسشویی از حالت قفل خارج شده و شما می توانید لباس های تمیزتان را از آن خارج کنید. اما در شرایط عدم باز شدن درب ماشین لباسشویی، درب دستگاه قفل شده و لباس ها داخل آن باقی خواهند ماند. باز نشدن درب ماشین لباسشویی علت های زیادی دارد که ما در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

  1. خرابی میکروسوئیچ و قفل درب
  2. ایراد در دستگیره درب
  3. خرابی یا گرفتگی مجرای هیدروستات
  4. تخلیه نشدن آب لباسشویی
  5. ایراد در برد الکترونیکی
  6. فعال بودن قفل کودک

دلایل باز نشدن درب ماشین لباسشویی

بروز این مشکل می تواند علت های مختلفی داشته باشد. مواردی از قبیل خراب شدن میکروسوئیچ، خراب شدن لولای درب، عدم تخلیه آب ماشین، خراب شدن قفل درب ماشین لباسشویی و…از جمله خرابی هایی است که ممکن است باعث بروز این مشکل گردد. در ادامه  به شرح هریک می پردازیم.

  • خراب شدن میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی

میکروسوئیچ یکی از قطعات ایمنی می باشد که از باز شدن واشر هنگام چرخیدن دیگ جلوگیری می کند و در نتیجه از باز شدن درب خودداری می نماید. خراب شدن میکروسوئیچ یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است درب ماشین را دچار مشکل کند.

نحوه عملکرد میکروسوئیچ به این صورت است که زمانی که دیگ شروع به چرخیدن می کند و یا زمانی که آب درون ماشین ریخته می شود این قطعه کار خود را آغاز می کند و درب ماشین قفل خودکار می شود  و تا اتمام کار ماشین لباسشویی امکان باز کردن آن وجود ندارد.


رای اینکه متوجه شوید میکروسوئیچ خراب شده است می توانید از یک پیچ گوشتی استفاده نمایید به این صورت که پیچ گوشتی را در قسمت  محرک میکروسوئیچ قرار دهید؛ اگر درب بسته شد ولی ماشین لباسشویی عملیات شستن را آغاز نکرد به این معنا می باشد که میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی دچار مشکل شده است و باید نسبت به تعمیر آن و در صورت لزوم تعویض این قطعه  اقدام نمایید.

بعضی از ماشین های لباسشویی به گونه ای طراحی شده اند که در صورت اشکال در میکروسوئیچ کد خطایی را در صفحه نمایشگر خود نشان می دهند. لازم به ذکر است در صورت خراب شدن میکروسوئیچ برای تعمیر آن در صورتی که فاقد تخصص هستید از  تعمیر کردن آن خودداری نمایید و کار را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید.

  • خراب شدن لولای درب ماشین لباسشویی

لولای درب ماشین لباسشویی معمولا از جنس پلاستیک یا فلز می باشد. این قطعه وظیفه متصل کردن درب به ماشین را برعهده دارد که همانند یک اهرم عمل می کند. لولا به باز و بسته کردن درب کمک می کند.
بر اثر استفاده مکرر از ماشین و همچنین مرور زمان و یا فشار دادن زیاد درب  ممکن است لولا دچار پوسیدگی شود که نتیجه این امر می تواند بسته ماندن درب ماشین لباسشویی برای مدت طولانی باشد.

شما می‌توانید این بخش را بررسی کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که تمامی پیچ ها سفت بسته شده باشند. در شرایطی که درب لباسشویی قسمت بالا باشد و باز نشود، معمولاً به دلیل معیوب شدن لولا ها این اتفاق رخ می دهد. بیشتر ماشین لباسشویی های استاندارد درب از بالا، دولولا در قسمت پشت درب دارند. این لولا ها با گذشت زمان فرسوده می شوند و آسیب می بینند، بخصوص در شرایطی که جنس آنها به جای فلز از پلاستیک باشد. اگر شانس با شما یار باشد می‌توانید تنها پینهای لولا را جایگزین نمایید و درب را به حالت عادی آن بازگردانید. با این شرایط اگر لولا آسیب جدی دیده باشد شما مجبور خواهید شد برای تعمیر یا تعویض آن از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

از هر گونه اقدام خودسرانه برای تعویض یا تعمیر لولا خودداری نمایید زیرا ممکن است خسارت های جبران ناپذیری به ماشین وارد آورد. گاهی ممکن است لولا سالم باشد اما زبانه در لباسشویی دچار مشکل شده باشد، درون قفل ماشین زبانه ای موجود است که به قفل کردن درب ماشین کمک می کند در صورتی که زبانه درون قفل گیر کرده باشد درب ماشین لباسشویی باز نمی شود در صورت بروز این مشکل نیز باید از فشار آوردن خودداری نمایید زیرا اگر زبانه شکسته شود تعمیر کردن آن بسیار دشوار می باشد.

موارد فوق الذکر از جمله موارد رایجی بود که به علت خرابی در یکی از قطعات ممکن است درب ماشین لباسشویی باز نگردد. موارد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث شود درب ماشین باز نشود که با رعایت نکاتی ساده می توان از باز نشدن درب ماشین خودداری کرد.

  • عدم تخلیه کامل ماشین

یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث باز نشدن درب ماشین بشود عدم تخلیه کامل ماشین می باشد. همانطور که ذکر شد قفل شدن درب ماشین بعد از روشن شدن ماشین، جهت ایمنی ماشین می باشد و تا زمانی که آب ماشین به طور کامل تخلیه نشده باشد امکان باز کردن درب وجود ندارد. از اینکه دکمه های شستن و آبکشی کامل را به درستی زده اید مطمئن شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد