استاندارد لباس کار برای مشاغل صنعتی چیست ؟

استاندارد‌های لباس کار طبق اچ.اس.ای.

لباس کار به طور اصولی و بر طبق الزامات سیستم مدیریت اچ.اس.ای. (HSE) به دو صورت وجود دارد. فرم اول به صورت پیراهن-کاپشن و شلوار (دو تکه) و فرم دوم به صورت سرهمی (یک تکه) که با نام های دیگری چون یکسره، بیلرسوت و کاورال نیز شناخته می شود. استاندارهایی که توسط اچ.اس.ای. در خصوص لباس‌های کار تعریف شده است به طور کلی شامل سه دسته زیر‌ می‌شود:

  • نشانه و علائم حک شده روی لباس
  • جنس و کیفیت لباس کار
  • نام سمت، نوع و رنگ لباس

برای خرید عمده لباس کار صنعتی به تولیدی لباس کار دوخت یادگار در تهران مراجعه کنید .

نشانه های حک شده روی لباس

در خصوص نشانه‌ها و علائم درج شده، لباس کار استفاده شده در محیط‌های کار بر اساس استاندارد اچ.اس.ای. باید موارد زیر را رعایت کرده باشد:

  • آرم و نماد شرکت باید مثلث متساوی‌الاضلاع باشد و در صورت نیاز نام شرکت زیر آن قرار گیرد.
  • رنگ زمینه نماد باید طوری باشد که بر اساس آن بتوان واحد‌های مختلف را از یکدیگر تشخیص داد.
  • اندازه این آرم مثلثی شکل باید تقریباً برابر با 7 سانتیمتر باشد.
  • جنس این نشان نیز باید با کیفیت، ثابت و با رنگ‌های مشخص شده در پارچه نقش ببندد.
  • محل نصب نماد باید در بالای جیب سمت چپ بالا تنهء لباس باشد.

جنس و کیفیت لباس کار

لباس کار از حیث جنس و کیفیت باید استاندارد‌های زیر، مربوط به اچ.اس.ای. را برآورده کند:

جنس لباس کار بر اساس شرایط کار و الزامات ظاهر لباس باید از نظر مقاومت در مقابل چروک و عدم تولید الکتریسیته ساکن از کیفیت خوبی برخوردار باشد. بدین منظور باید پارچه به کار رفته دارای ترکیب 70 درصد پنبه و 30 درصد پلی‌استر بوده و با وزنی بین 320 تا 420 گرم بر مترمکعب باشد. این ترکیبات و درصد وزنی با توجه به شرایط اقلیمی و فصول مختلف در نظر گرفته خواهد شد. در شرایطی که احتمال تماس با آتش و سوخته شدن وجود داشته باشد (مثلاً در اثر ریختن پلیسه و یا تحت تأثیر حرارت زیاد باشد)؛ جنس پارچه می بایست متشکل از 60 درصد پنبه باشد. مثلاً ترکیب پارچه های لباسکارهای صنایع نفت معمولاً ۷۵ درصد پنبه و ۲۵ درصد پلی استر است. پنبه موجب ایجاد تهویه مناسب در لباسکار می شود ضمن اینکه در صورت بروز حادثه به بدن کمترین آسیب را می زند و پلی استر موجب استحکام پارچه و کاهش چروک در لباسکار می شود. ترکیب پارچه های لباسکار های کارکنان فنی واحدها معمولا ۶۵ درصد پلی استر و ۳۵ درصد ویسکوز می باشد. این ترکیب علاوه بر اینکه دارای قیمت اقتصادی می باشد از استحکام مناسبی در برابر نفوذ چربی و گرد و غبار برخوردار است که برای کارکنان صنایع سیمان نیز توصیه می گردد.

به منظور اطمینان از استحکام و مقاومت لباس کار، باید از پارچه با بافت کج‌راه و تراکم بالا (2 تار و یک پود) و نخ چهل دولا از نوع رینگ استفاده شود.

برای دوام بیشتر رنگ لباس کار و جلوگیری از رنگ دادن پارچه و لباس پس از شستشو و همچنین آب رفتن پارچه، باید از رنگ‌های راکتیو در رنگرزی پارچه استفاده گردد.

با انتخاب پارچه مرغوب و اعلاء، به وسیله دوخت مناسب و چرخ‌کاری دوباره محل دوخت‌ها‌، یک لباس کار با کیفیت و مقاوم و مطمئن حاصل کرد.

در تهیه و دوخت لباس طبق الگوهای مناسب، باید لباس کار شکیل و خوش دوخت بوده و در اندازه های استاندارد تهیه شود.

نام سمت و موقعیت آن، نوع و رنگ لباس

طرح و رنگ لباس کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف از جمله مهندسان براساس نوع و سمت در واحد‌های مختلف ؛ جهت اعمال کنترل و نظارت بهتر توسط شرکت مربوطه و طبق استاندارد‌های اچ.اس.ای. مشخص‌ می‌شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیران، روسای شرکت و پروژه، لباس سه تکه شامل کاپشن به رنگ ترجیحاً سرمه‌ای، شلوار به رنگ طوسی و پیراهن به رنگ طوسی روشن.
  • مسئول اچ.اس.ای. و کارکنان ایمنی و آتش‌نشانی، کاپشن سرمه‌ای، شلوار به رنگ سرمه‌ای و پیراهن به رنگ سفید.
  • روسا، سرپرستان و نوبت‌کاران ارشد عملیاتی، لباس دو تکه، کاپشن و شلوار با رنگ های طوسی.
  • سایر کارکنان عملیاتی، لباس کار یکسره (بیلرسوت) به رنگ طوسی.
  • سرپرستان کارگاه و مهندسین خدمات فنی، لباس دو تکه کاپشن و شلوار با رنگ زمینهء آبی، یقه، سرآستین و زیپ کاپشن به رنگ سفید.
  • کارکنان تدارکات و انبار‌ها، لباس کار دو تکه؛ کاپشن و شلوار با رنگ زمینه آبی، یقه، سرآستین و زیپ کاپشن به رنگ طوسی.
  • کارکنان خانم که بنا بر ضرورت در واحد‌های عملیاتی مشغول به کار هستند باید لباس کاری شامل مانتو-شلوار و مقنعه با رنگ‌های قید شده در این دستورالعمل با توجه به واحد مربوطه.
  • کلیهء نفرات عملیاتی پیمانکار لباسکار یکسره (بیلرسوت) آبی رنگ؛ آرم و نام شرکت پیمانکار بایستی در پشت لباس کار حک شده باشد.
  • پرسنل ایمنی پیمانکار لباسکار یکسره آبی،ازجلیقه به رنگ قرمزکه در پشت و روی آن عبارت ایمنی نوشته شده باشد و نیز از بازوبند ایمنی استفاده نمایند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد