چرا سایت فروشگاهی به سئو نیاز دارد ؟

شرایط این روزها به همه دوباره ثابت کرد که جایی امن‌تر از وب‌سایت وجود ندارد؛ ولی داشتن وب‌سایت فقط شروع داستان پرماجرای فروش آنلاین است.

پس از آن، باید بتوانید نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازید و در ادامه هم تعداد مشتری‌های راغب بیشتری جذب کنید.

اینجاست که سروکلهٔ سئو پیدا می‌شود؛ چیزی که به شما کمک می‌کند به معدن مشتری – گوگل – راه پیدا کنید.

ولی چطور می‌توان با بهینه‌سازی و سئو سایت فروشگاهی  به سمت افزایش فروش گام برداشت؟

همین مسئله باعث شد ما تصمیم بگیریم آموزش سئو سایت فروشگاهی را برای شما آماده کنیم؛ آموزشی به زبان ساده، ولی کاربردی و جامع!

بیایید با یک مرحله قبل از مرحلهٔ اول شروع کنیم!

 

تدوین استراتژی سئو برای سایت فروشگاهی

بدون داشتن استراتژی، در تاریکی قدم برمی‌دارید! به همان اندازه گنگ و بی‌هدف…

بهینه‌سازی سایت فروشگاهی هم بدون برنامه، انداختن تیری در همین تاریکی است!‌ شاید به هدف بخورد؛ ولی ۹۹/۹ درصد به خطا می‌رود!

اما چرا باید به فکر سئو فروشگاه باشیم؟ بد نیست بدانید:

  • ۴۴ درصد مردم خرید آنلاین خود را با جست‌وجو از گوگل شروع می‌کنند؛
  • ۷۵ درصد مردم فقط صفحهٔ اول نتایج گوگل را بررسی می‌کنند؛
  • نتایج اول تا پنجم گوگل دوسوم کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند؛
  • حداقل ۴۳ درصد ترافیک سایت‌های فروشگاهی از سمت گوگل (نتایج ارگانیک) می‌آید؛
  • ۱۴/۶ درصد لیدهای حاصل از فعالیت‌های سئویی به خریدار تبدیل می‌شوند.

ما چگونگی تدوین این استراتژی را مرحله‌به‌مرحله به شما یاد خواهیم داد. پس از انجام این 6 مرحله، استراتژی شما آماده است و می‌توانید فعالیتتان را آغاز کنید. فقط این بار، شمارش مراحل از صفر شروع می‌شود!


یک میزبان شایسته انتخاب کنید

اولین و شاید مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهید، انتخاب سرور یا همان هاستی متناسب با نیازهای فروشگاه است.

برای اینکه سایتی در دنیای اینترنت داشته باشید، نیازمند فضایی هستید که از محتویات آن نگهداری کند؛ اگر سایت را ساختمان در نظر بگیریم، سرور یا هاست زمینی است که ساختمان در آن بنا می‌شود!

قبلاً در مقالۀ «آموزش ساخت و طراحی سایت فروشگاهی»، راجع به ۴ نوع هاست صحبت کردیم. بد نیست اینجا هم اشارۀ مختصری به آن‌ها داشته باشیم.

  • هاست اشتراکی

یک سرور به چندین بخش تقسیم می‌شود و هر بخش در اختیار یک سایت قرار می‌گیرد.

  • هاست اختصاصی

تمام فضا و منابع یک سرور به یک سایت اختصاص داده می‌شود.

  • VPS

نوعی از هاست که بین هاست اشتراکی و هاست اختصاصی قرار می‌گیرد؛ یعنی تعدادی از ویژگی‌های هر دو را دارد. مثلاً فضا و منابع سرور به چند بخش تقسیم شده‌اند؛ اما بر خلاف هاست اشتراکی، این فضاها کاملاً ایزوله‌اند و عملکرد یکی از آن‌ها بر باقی تأثیرگذار نیست. علی‌رغم اینکه این ویژگی باعث شباهت زیاد VPS به هاست اختصاصی می‌شود، اما قیمت آن بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

  • هاست ابری

نوعی از میزبانی که با کمک تکنولوژی رایانش ابری ارائه می‌شود. در این نوع میزبانی، چندین سرور به‌صورت موازی و هم‌زمان وظیفۀ میزبانی از سایت شما و محتویات آن را برعهده دارند. به این ترتیب، وقتی مشکلی برای یکی از سرورها پیش بیاید، باقی سرورها سایت را سرپا نگه می‌دارند.

هاست روی سرعت و عملکرد سایت تأثیر مستقیم می‌گذارد؛ پس هم در سئو تاثیرگذارست و هم در تجربهٔ کاربری.


اگر در ابتدای کار هستید و فکر می‌کنید بازدیدکنندگان چندانی ندارید، هاست اشتراکی که ارزان‌ترین گزینه است، انتخاب مناسبی به حساب می‌آید.

اگر می‌خواهید از همان اول سراغ هاست اختصاصی بروید، دو نکته را درنظر داشته باشید:

  • هزینۀ تهیۀ این نوع هاست بسیار بالا است.
  • برای نگهداری از آن به دانش فنی یا داشتن تیم متخصصی نیاز دارید.

بهتر است در انتخاب هاست، به نکات زیر دقت کنید:

  • سرعت؛
  • CPU و رم؛
  • امنیت؛
  • سازگاری با CMS؛
  • پهنای باند؛
  • پشتیبانی؛
  • امکان ارتقا.

گزینهٔ آخر را جدی بگیرید؛ چون وقتی فروشگاه شما بزرگ و بزرگ‌تر شود، به منابع بیشتری نیاز دارید. پشتیبانی هم به شما در اول کار کمک می‌کند کارتان نخوابد.


در انتخاب قالب وسواس به خرج دهید

مسئلهٔ مهم بعدی که اتفاقاً باز هم در سرعت سایت و هم در تجربهٔ کاربری تأثیرگذار است، انتخاب قالبی است که از هر نظری خوب باشد.

قالب حکم دکوراسیون سایت فروشگاهی را دارد. همان‌ طور که فروشگاه‌های فیزیکی وقت و هزینۀ زیادی را صرف زیبا کردن مجموعه‌شان می‌کنند، شما هم باید اهمیت ویژه‌ای برای قالب سایتتان قائل شوید.

البته اگر قصدتان بهینه‌سازی سایت است (که باید همین‌طور باشد!)، فاکتورهای دیگری غیر از زیبایی وجود دارند که باید به آن‌ها هم توجه کنید.

سراغ قالب‌هایی که بی‌جهت سنگین هستند، نروید! بسیاری از قالب‌ها بهینه‌بودن را فدای زیبایی کرده‌اند که این اصلاً درست نیست.

هرقدر قالب سنگین‌تر و کدهای زیادی در آن باشد، سرعت سایت هم پایین‌تر می‌آید. ممکن است به قالبی بر بخورید که کلی ویژگی‌ و امکانات مختلف داشته باشد؛ ویژگی‌ها و امکاناتی که خیلی هم کارآمد نیستند و فقط باعث سنگینی قالب شده‌اند. چنین قالب‌هایی به دردتان نمی‌خورند!

نکتۀ مهم دیگری که در رابطه با قالب وجود دارد، این است که باید امکان ساخت صفحات مختلف برای محصولات و دسته‌بندی‌های مختلف را ارائه کند.

در کل، اگر بخواهیم هرآنچه را که راجع به قالب گفتیم، در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم از قالبی استفاده کنید که به‌خوبی بهینه‌سازی شده و سریع و سبک باشد.


نام دامنه هم مهم است!

نام دامنه، آدرس سایت شما در دنیای وسیع و بی‌پایان اینترنت است.

در انتخاب نام حتماً از کلمات انگلیسی استفاده کنید؛ همچنین، بهتر است سراغ استفاده از سمبل‌ها و علائمی مثل خط فاصله، علامت سؤال و… نروید.

هنگام انتخاب پسوند دامنه هم یادتان باشد پلتفرم‌هایی مثل گوگل ادز ایران را تحریم کرده‌اند؛ پس نمی‌توانید از آن برای تبلیغات در گوگل بهره ببرید. به این ترتیب، انتخاب پسوند ملی خودمان (ir) فعلاً برای سایت‌های فروشگاهی منطقی نیست.

البته برای رفع این مشکل هم می‌توانید روی خدمات یکتانت برای تبلیغات استفاده کنید. فقط می‌ماند یک تبلیغ در گوگل که باید عطای آن را به لقایش ببخشید!

این‌ها اقداماتی بودند که باید قبل از راه‌اندازی سایت انجام دهید. اگر موافق هستید برویم سراغ کارهای بعدی سئو سایت‌های فروشگاهی!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد