چرا داشتن چک لیست برای سئو سایت مهم است ؟

چرا داشتن چک لیست سئو مهم است؟

هدف اصلی از سئوی وب سایت چیست؟ بله، این که در وهله اول موتورهای جست و جو سایت ما را به راحتی شناسایی و آنالیز کنند. در قدم بعدی نیز سایت ما را نزدیک به استانداردهای خود ببینند و رتبه خوبی به آن بدهند. به این ترتیب سایت ما درست جایی که کاربران هدفمان به آن احتیاج دارند نمایش داده خواهد شد.

حالا این هدف چگونه محقق می شود؟ فقط در صورتی که بدانیم که موتور جست و جویی مثل گوگل چه آیتم هایی را برای رتبه بندی مد نظر قرار می دهد و اینکه چگونه باید وب سایت خود را برای این معیارها بهینه کنیم. اما از کجا شروع کنیم و چطور مطمئن باشیم که همه آیتم های مهم را بهینه سازی کرده ایم؟ بهترین راه حل استفاده از یک چک لیست سئو است که به شما کمک می کند هیچ چیز را از قلم نیندازید.

اما اگر بخواهیم نگاه دقیق تری داشته باشیم، باید به ۸ مورد زیر برای اهمیت چک لیست سئو اشاره کنیم.

۱- افزایش اعتبار برند راحت تر می شود


سایت هایی که از نظر گوگل کیفیت بالایی دارند و قابل اعتماد در نظر گرفته می شوند، رتبه بالایی در صفحه نتایج گوگل خواهند داشت و این به نوبه خود اعتبار کسب و کار شما را افزایش می دهد. با داشتن یک چک لیست، وقتمان را صرف کارهای حاشیه ای که در اولویت نیستند نمی کنیم و زودتر به نتیجه می رسیم.

۲- هزینه ای ندارد، اما تأثیرش فوق العاده ای است

نوشتن چک لیست سئو کار سختی نیست. از آنجایی که آیتم های کلی و مهم آن را در ادامه باهم می بینیم، می توانید از همین موارد استفاده کنید و جزئیاتی را که مختص وب سایت خودتان هست هم به آن اضافه کنید. بنابراین گذشته از زمانی که برای تهیه یک چک لیست صرف می کنید، نوشتن آن و حتی مدیریتش هزینه ای برای شما در پی نخواهد داشت.

۳- از بازاریابی محتوا پشتیبانی می کند

سئو و محتوای باکیفیت، دو روی سکه موفقیت در دنیای وب و دیجیتال هستند و دست به دست هم می دهند تا به بهترین شکل دیده شوید. با ایجاد محتوای مفید برای بازدیدکنندگان (از جمله متن، تصویر و ویدئو) سایت شما در نتایج جست و جو رتبه بهتری خواهد داشت.

خوشبختانه با نوشتن یک چک لیست، می توانید بازاریابی محتوا را هم لا به لای استراتژی هایتان بگنجانید. به این ترتیب در کنار رسیدگی به اصول پایه ای سئو، بازاریابی محتوا را هم از قلم نخواهید انداخت.

۴- به شما در رقابت کمک می کند

همه ما می دانیم که در حال حاضر رقابت تنگاتنگی در دنیای وب جریان دارد؛ به خصوص وقتی صحبت از رسیدن به صفحه اول و به ویژه ۵ رتبه اول آن است. این رقابت به اندازه ای جدی است که قطعاً رقبایتان دائماً در حال برنامه ریزی و طراحی استراتژی هستند. پس بدون شک بدون برنامه ریزی نمی توان حریف این رقبا شد.

برای داشتن برنامه ریزی، در اولین قدم باید چک لیست سئو خود را تنظیم کنید. در طول نوشتن چک لیست نیز رقبایتان را لیست کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را آنالیز کنید.

۵- به مخاطبان بیشتری دست می یابید

در حالی که بسیاری از کمپین ‌های بازاریابی تمایل دارند که روی دسته خاصی از مخاطبان هدف تمرکز کنند، سئو می ‌تواند طیف وسیع تری از مشتریان بالقوه را هدف قرار دهد. البته به شرط این که با برنامه پیش بروید! قدم اول برای برنامه ریزی چیست؟ بله، نوشتن چک لیست.

۶- بودجه خود را به بهترین شکل صرف می کنید

سئو کردن وب سایت با هزینه هایی همراه است؛ به خصوص وقتی نوبت به سئوی خارجی و بحث بک لینک سازی می رسد. اما در کنار بک لینک ها برای مراحل دیگری مثل تولید محتوا، رفع ایرادات فنی سایت و … نیز باید هزینه کرد. مگر این که صفر تا صد کارهای سئو را خودتان به تنهایی انجام دهید که معمولاً سخت و زمانبر است.

حالا نکته اینجاست که بسیاری از وب سایت ها بعد از گذشت چند ماه به خود می آیند و می بینند در این مدت فقط هزینه کرده اند و نتیجه ای هم نگرفته اند. در اکثر قریب به اتفاق مواقع، این موضوع وقتی رخ می دهد که برنامه ریزی نداشته باشیم. یعنی فقط یک سری کارهای پراکنده را بدون در نظر داشتن اولویت ها و درجه اهمیت هر بخش سئو انجام داده ایم.

وقتی چک لیست سئو می نویسیم، اولویت ها را مشخص می کنیم. بنابراین می دانیم باید از کجا شروع کنیم و کم کم چه کارهایی را به سئویمان اضافه کنیم. بنابراین خیالمان راحت است که بودجه خود را فکرشده و با برنامه خرج می کنیم.

۷- به نتایج قابل اندازه گیری می رسید

زمانی که از چک لیست سئو استفاده می کنید، می توانید میزان تأثیر هر یک از معیارهای رتبه بندی و ترافیک وب سایت را تحلیل کنید. به این ترتیب با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل مثل گوگل آنالیتیکس، می توانید میزان بهره وری هر یک از استراتژی های خود را بررسی کنید. به عنوان مثال می توانید بفهمید که آیا ساختار لینک سازی داخلی شما مؤثر بوده یا اینکه باید روش دیگری را اتخاذ کنید؟

۸- می توانید نرخ تعامل با کاربران را بهبود ببخشید

زمانی که به اندازه کافی روی تمامی آیتم های موجود در چک لیست تمرکز کنید، ترافیک باکیفیتی به دست می آورید. اگر سایتی با محتوای مفید دارید که با نیاز کاربر مطابق است، احتمالاً او زمان بیشتری را برای تعامل با سایت صرف می ‌کند. این امر در نهایت می‌ تواند منجر به تبدیل بیشتر و افزایش بازگشت سرمایه شود.

مشتریانی که مدت طولانی تری با یک وب سایت ارتباط برقرار می کنند، تمایل بیشتری به ارتباط با برند دارند و  این می تواند به توسعه کسب و کار شما کمک کند.

مهم ترین آیتم های چک لیست سئو

و اما می رسیم به موارد مهمی که باید در چک لیست سئوی وب سایتمان بگنجانیم. لازم است اشاره کنیم که تمرکز ما اینجا بر اشاره به این موارد است و نه توضیح آنها. هر چند که سعی می کنیم درباره هر آیتم توضیح مختصری بدهیم؛ اما برای یادگیری دقیق تر پیاده سازی هر یک از این موارد، باید بیشتر تحقیق کنید.

۱- راه اندازی ابزارهای سئو

اگر هنوز ابزارهای ضروری سئو را برای سایتتان راه اندازی نکرده اید، اولین مورد چک لیست را به همین کار اختصاص دهید. اول از همه Google Search Console را فعال کنید. این ابزار رایگان، دید بسیار باارزشی از وضعیت سئوی سایتتان ارائه می دهد. وقتی آن را برای اولین بار فعال می کنید هیچ داده ای نمایش نمی دهد، اما بعد از چند ساعت شروع می کند و سایتتان را زیر نظر می گیرد.

مهم ترین کاربردهای گوگل سرچ کنسول عبارتند از:

  • مشاهده این که کدام کلمات کلیدی بیشترین ترافیک را به سایتتان آورده اند.
  • مشاهده این که کاربرانتان از چه دستگاه هایی استفاده می کنند و از کجا هستند.
  • ارسال نقشه سایت برای گوگل.
  • ایندکس کردن صفحاتی که خودشان ایندکس نشده اند.
  • مشاهده خطاهای سایت.
  • و … .

بعد به سراغ ابزارهایی مثل SEMRush و Google Analytics بروید. همین ابزارها می توانند برای شروع کافی باشند. البته گوگل آنالیتیکس ابزار بسیار گسترده ای است که دیجیتال مارکترها هم از آن استفاده می کنند. شما برای سئوی وب سایت فقط به بعضی از اطلاعات آن نیاز خواهید داشت (اطلاعاتی مثل این که کاربران از چه طریقی وارد سایت شده اند، بیشتر در چه سنی هستند و …).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد