در بخش قراردادهای سئو تمام نکات و ملزومات داشتن یک قرارداد صحیح را بهصورت کامل شرح میدهیم و در ادامه توضیح میدهیم که چرا یکی از خدمات اصلی آژانس منظم، مشاوره سئو به کسبوکارها انتخاب شده است.
جهت دریافت خدمات سئو سایت در مشهد اصفهان شیراز تهران و سایر شهر ها با آژانس دیجیتال مارکتینگ پایا در مشهد در ارتباط باشید .
در ابتدا و پیش از شروع این بخش، باید یک تعریف مشترک از قرارداد و موارد مربوط به مشاور سئو داشته باشیم. طبق ماده 183 قانون مدنی، اگر یک یا چند نفر نسبت به انجام یک فعالیت، به یک یا چند فرد دیگر اعلام تعهد کنند و موارد موجود، مورد قبول تمام افراد باشد؛ یک قرارداد بین آنها ایجاد شده است. قراردادها عمدتاً ذیل بحث توافقات خصوصی ماده 10 قانون مدنی قرار میگیرند. ماده 10، در خصوص قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نمودهاند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.
قراردادها به دو شکل معین و نامعین دستهبندی میشوند که قرارداد اجاره، بیع و موارد مشابه را قرارداد معین و مواردی مثل قرارداد سئو و یا قرارداد ساخت یک دستگاه خاص را قرارداد نامعین میگویند. دلیل نامعین بودن قرارداد سئو به این خاطر است که قانونی مشخص برای آن تعریف نشده است. سئو مجموعهای از فرآیندها، قوانین و صدها مورد مختلف دیگر است که بهصورت کلی و به مجموع تمام آنها بهینهسازی موتور جستوجو یا سئو میگویند. در قراردادها با مشاوره سئو چندین مفاد و بند وجود خواهد داشت که طرفین ملزم به انجام آن هستند. بهصورت کلی چهار شرط وجود دارد که رعایت آنها از ضروریات هر قراردادی خواهد بود و برای گزارش مدیریتی سئو نیز لازم هستند. این مفاد شامل این موارد خواهند بود:
- قصد و رضایت طرفین وجود داشته و هر دو طرف بدون وجود اجبار آن قرارداد را بپذیرند
- فرد اهلیت لازم (رسیدن به سن قانون یا سایر پیشفرضهای لازم) برای اجرای مفاد قرارداد را داشته باشد
- مشخصبودن موضوع برای هر دو طرف
- مشروعیت معامله (عدم انجام معامله برای موارد غیرقانونی مانند فروش موارد ممنوع در قوانین کشور).
اگر هر کدام از این موارد در قرارداد مشاور سئوی شما وجود نداشته باشد، آن قرارداد از لحاظ قانونی باطل و غیر قابل پیگیری خواهد بود و دیگر موارد لازم در قرارداد سئو اصلاً بررسی نخواهند شد. البته قراردادها تنها شامل این موارد نبوده و چندین مشخصه دیگر نیز باید داشته باشند که در اینجا قادر به بررسی آنها نیستیم. تنها یک مورد مهم در قراردادهای مشاوره سئو و اجرا باید در نظر بگیریم. مجری بهتر است ادعایی برای دریافت جایگاهی خاص نکند. دلیل این موضوع این است که جایگاه به فرد یا شخص خاصی تعلق ندارد و چنین ادعایی امکانپذیر نیست. در ادامه ساختار قرارداد مشاوره سئو و اجرای آن را بهصورت کامل بررسی میکنیم. با اینکه تنظیم و امضای هر تعهدی را میتوان بهعنوان یک قرارداد در دادگاههای مختلف اعلام کرد، اما باید بدانید که ساختار قرارداد مشاوره سئو و اجرای آن شامل چه مواردی است و باید چه نکاتی را در آن رعایت کنید.
عنوان قرارداد با مشاوره سئو و مجری آن
در شروع قرارداد حتماً و الزاماً کلمه «قرارداد» را در عنوان ذکر کنید. در برخی مواقع مجری (متخصص و مشاور سئو ) یا کارفرما برای کاهش الزامات قانونی از کلماتی همچون تفاهم یا توافق استفاده خواهند کرد. هر نوشتهای با هر عنوانی در دادگاه مورد استفاده قرار میگیرد فقط میزان اعتبار نوشته متفاوت است. وقتی قرارداد در زیر مجموعۀ خدمات قرار میگیرد، مشمول مالیات، بیمه و طبیعتاً پیگیریهای قضایی میشود.
طرفین قرارداد
در زمان شروع کار و برای عقد قرارداد حتماً اهلیت و اختیارات فرد مقابل را بررسی کنید. اگر قرارداد خود را با یکی از افراد متفرقه مجموعه ثبت کنید، قادر به پیگیری قرارداد خود نبوده و میتوان گفت هزینه و وقت خود را هدر خواهید داد. بنابراین حتماً در بخش طرفین قرارداد اطلاعات فردی افراد حقیقی و اطلاعات مربوط به شرکتها شامل نام، شماره شناسه ملی، شماره ثبت و اطلاعات صاحب امضای مجاز یا ” نماینده” در قرارداد قید شود. بنابراین بررسی اهلیت و اختیارات فرد حقیقی یا حقوقی و کسب اطمینان از موقعیت فرد و اعتبار امضای او در ساختار مجموعه از مهمترین بخشهای عقد قرارداد است که در زمان نیاز به گزارش مدیریتی سئو اهمیت آن پدیدار خواهد شد.
موضوع قرارداد
درج شفاف، واضح و دقیق انتظارات، تعهدات و خواست کارفرما از فرد حقیقی، حقوقی یا مشاور سئو در این بخش اهمیت دارد. از نوشتن موضوع چندکلمهای اجتناب کنید و تمام موارد درخواستی خود را در این بخش بنویسید. ممکن است این بخش چندین خط و حتی صفحه باشد، بدون توجه به این موضوع تمام موضوع را با دقت و حوصله یادداشت کنید.
مدت یا زمان قرارداد با مجری و مشاوره سئو
در این بخش دو مدل فرآیند وجود دارد که بخش اول آن تحلیل تکنیکال، بررسی اشکالات فنی سایت و کیورد ریسرچ بوده و زماندار خواهد بود و بخش بعدی آن افزودن محتوا و ادامه کارهای روتین سایت بهصورت ماهانه است. مدت زمان انجام هر بخش را تعیین کرده و با توجه به نیاز خود از مجری (متخصص و مشاور سئو) بخواهید زمان مشخصی را برای هر فعالیت معین کند. برای مثال تحلیل فنی باید در طی 2 الی 4 هفته انجام شود و زمان اجرای بخش روتین و ماهانه آن بهمدت یک سال خواهد بود.
مبلغ قرارداد
مبلغ قرارداد برای بخش فنی و تحلیل تکنیکال، کیورد ریسرچ با توجه به حوزه کاری را میتوان یک عدد ثابت در نظر گرفت. بخش بعدی مبلغ قرارداد بهصورت ماهانه و با توجه به حجم فعالیت انجامشده تعیین میشود. پس در بخش مبلغ دو شکل مبلغ ثابت و بخش متغیر وجود دارد که بخش متغیر با توجه به شکل فعالیت و تعهدات مجری در قرارداد سئو معین خواهد شد. فراموش نکنید که در قراردادهای سئو مانند سایر قراردادهای موجود (مثلاً خرید وسیله یا ملک) نمیتوان شرایط ثابتی را تعیین کرده و بر طبق آن مبلغ مشخص کرد. سئو یک فرآیند کاملاً پویا و در حال تغییر است و به همین دلیل مبلغ آن نیز با توجه به عوامل مختلفی مثل تعداد محتوای نوشته شده و سایر مواد مشابه تعیین میشود. اما لازم است سقف مبلغ متغیر حتماً در قرارداد قید شود.
شروط و تعهدات
شروط و تعهدات به دو بخش تعهدات کارفرما و تعهدات مجری و مشاور سئو تقسیم میشود. تعهدات و شروط تنها برعهده یک طرف قرارداد نیست و در اغلب موارد شروط تعهدات در هم تنیده و وابسته به هر دو طرف قرارداد است. در این بخش باید یادآوری کنیم که سئو مجموعه فعالیتی است که باید اجرا شود و در برخی مواقع بخشی از آن را کارفرما برعهده گرفته و سایر فعالیتها را مجری قرارداد باید اجرا کند. بنابراین این بخش از قرارداد سئو به گروهی که انجام آن را برعهده گرفته است، بستگی مستقیمی دارد. مثلاً باید مشخص شود که رفع اشکالات تکنیکال که نقطۀ شروع اجرای قرارداد است، برعهده کدام یک از طرفین قرارداد خواهد بود. نکتۀ مهم این است که تا زمان اجرا نشدن این بخش، امکان اجرای قرارداد وجود ندارد و اگر بررسی و رفع اشکالات سایت در بخش اول و پیش از شروع قرارداد برعهدۀ کارفرما باشد، حتماً مدت زمان آن و جریمهای برای دیرکرد این بخش (ترجیحاً بهصورت روزانه) تعیین شود. دلیل تعیین جریمه دیرکرد افزایش حس مسئولیت تیم کارفرما و در نتیجه امکان شروع سریعتر کار مجری قرارداد است. در بخش تعهدات مجری و تیم مشاوره سئو نیز موارد خاصی وجود دارد که باید آنها را مدنظر قرار دهیم. سئوی سایت شامل موارد بسیار زیاد و متنوعی همانند مباحث On Site و Off Site، تولید محتوا، گرافیک، اینفوگرافی، کیورد ریسرچ و دهها مورد دیگر است که باید در همان زمان معین شود که انجام آنها برعهده چه کسی خواهد بود. اگر برعهدۀ متخصص یا مشاور سئو است، باید حتماً در قرارداد درج شده و باید مشخص شود که هزینۀ آن را چه کسی پرداخت خواهد کرد. اگر برعهدۀ کارفرما باشد، باید تعیین شود که چه تعداد عکس، محتوا و… در چه مدت زمانی تهیه خواهد شد و در صورت انجام ندادن آن چه عواقبی در انتظار کارفرما خواهد بود. تعیین این بخشها، تعیین هزینه مربوط به آنها و تعیین تمام جزئیات دیگر از مهمترین بخشهای نوشتن قرارداد سئو است و عدم توجه به آنها باعث ایجاد مشکلات عدیدهای خواهد شد. KPI یا همان شاخصهای کلیدی نیز در این بخش قرار خواهند گرفت. مواردی همچون عدم استفاده از روشهای Black Hat برای افزایش رتبه و بازدید سایت، بازۀ زمانی اجرای گزارشها و سایر موارد مشابه دیگر جزو سنجهها و شاخصهای کلیدی بوده که باید در این بخش آنها را بنویسید. یکی دیگر از بندهای مهم در این بخش، امضای بند عدم افشای اطلاعات از سوی مجری است که باید آن را مد نظر قرار دهید. در بند عدم همکاری، کارفرما تعیین میکند که مجری در یک مدت زمانی مشخص ( چند ماه یا چند سال) حق همکاری با رقبا را نخواهد داشت.
نحوۀ پرداخت
در این قسمت تاریخ، مبلغ و روش پرداخت باید مشخص شود. با توجه به اینکه دو شکل مبلغ ثابت و هزینۀ متغیر وجود دارد. باید مبلغ و روش پرداخت هر کدام به صورت مجزا مشخص شود.