هیت مپ چیست و چه کاربردی دارد ؟

نقشه حرارتی یا هیت مپ چیست؟

 هیت مپ به معنای نقشه حرارتی، ابزاری برای تجسم داده‌ها است که به صاحبان وب سایت‌ها کمک می‌کند تا عملکرد یک صفحه خاص را بررسی کنند. هیت مپ، مجموعه‌ای از داده‌های پیچیده را به صورت تصاویری با رنگ‌های مختلف نمایش می‌دهد تا فهم آن‌ها را ساده‌تر کند.

هیت مپ، رفتار کاربران را با مقیاس رنگی از قرمز تا آبی اندازه می‌گیرد. گرم‌ترین رنگ (قرمز) نشان دهنده بالاترین سطح درگیری مخاطب با آن منطقه از سایت و سردترین رنگ (آبی) مناطقی را نشان می‌دهد که کمترین سطح درگیری را دارند.

بنابراین در پاسخ به سوال هیت مپ چیست، باید گفت Heat map ها نقشه‌های گرافیکی و رنگی هستند که برای بررسی رفتار کاربران سایت، به شما کمک می‌کنند. به کمک این ابزار و نمودار  heatmapبازاریابان می‌توانند درک درستی از نحوه تعامل کاربران با سایت داشته باشند.

تاریخچه هیت مپ چیست؟

در سال 1879 یک پژوهشگر فرانسوی برای اولین بار این نکته را مورد توجه قرار داد که مردم هنگام مطالعه بر روی کلمات خاصی توقف می‌کنند، در واقع به بعضی کلمات توجه بیشتری نشان می‌دهند. در حالی که از برخی کلمات دیگر به سرعت عبور می‌کنند. مدتی بعد دستگاهی به نام Eye Tracker ساخته شد که حرکات چشم در زمان مطالعه را زیرنظر می‌گرفت.

در سال 1980 از این روش برای بررسی میزان توجه مردم به تبلیغات ارائه شده در مطبوعات استفاده شد. هرچند استفاده از این روش مستلزم صرف هزینه زیادی بود، اما آمار به دست آمده باعث شده روزنامه‌ها و مجلات با تغییر در طراحی، بازدهی بیشتری از تبلیغات داشته باشند. از آن زمان استفاده از هیت مپ‌ها طرفدار زیادی پیدا کرد.

کاربردهای هیت مپ چیست؟اکنون با مفهوم هیت مپ و تاریخچه آن آشنا شدیم. در این بخش از آموزش heatmap ، قصد داریم بدانیم کاربردهای هیت مپ چیست؟

اطلاع از هدف کاربران

نقشه حرارتی، برای اطلاع از نحوه رفتار کاربران، یک فرصت عالی در اختیار شما قرار می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند به شما در  تصمیم‌گیری در مورد فعالیت‌های آینده وب سایت کمک کند. با استفاده از Heat Map می‌توانید به سوالاتی مانند سوالات زیر پاسخ دهید.

کدام بخش از صفحه سایت، کاربران را بیشتر درگیر کرده است؟

مخاطبان، بدون توقف در کدام بخش‌های سایت حرکت می‌کنند؟

مخاطبان در کدام مرحله، صفحه را ترک می‌کنند؟

بهینه سازی لندینگ پیج در هیت مپ

ساختار صفحات سایت، از موارد پر اهمیت است. قرار دادن تگ عناوین، استفاده بهینه از فضاهای سفید و… از جمله عوامل بهینه سازی صفحه فرود یا لندینگ پیج به شمار می‌رود. اما متداول‌ترین و پرکاربردترین روش، استفاده از CTA یا دکمه فراخوانی است که میزان کلیک کاربران و مخاطبان را با آن ارزیابی می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد