منظور از «انواع محتوا» (Content Types) قالبهای مختلفی است که میتوان اطلاعات را بر اساس آنها به مخاطبان ارائه کرد. از متنها و مقالههای سنتی، توییتهای چند کلمهای، تصاویر تأثیرگذار و خوشآبورنگ اینستاگرام گرفته تا ویدیوهای سرگرمکننده یا آموزشی یوتیوب و کوییزها و عناصر تعاملی، همه انواع مختلف محتوای تولیدی برای کاربران هستند که در «بازاریابی محتوایی» (Content Marketing) مورد استفاده قرار میگیرند.
چک لیست تولید محتوا را در این مقاله از پایا مارکتینگ بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ مشهد بخوانید !
09386676574
09388458125
کسب و کارهایی که از سایتهای فروشگاهی یا تخصصی برای فروش و ارائه خدمات خود استفاده میکنند، نیاز دارند که تولید محتوای سایت خود را برنامهریزی کنند. تولید محتوا برای سایتها، مزیتهای مختلفی دارد که مهمترین آن را میتوان ارتباطگیری با مخاطب دانست و به سوالات آن پاسخ داد.
محتوای ترجمه شده به زبانهای دیگر نوشته شده است و تنها ترجمه و درست نویسی میشوند. این دسته از انواع روش های تولید محتوا بیشتر برای مقالات خارجی و اطلاعاتی که نیاز به ترجمه دارند، استفاده خواهد شد. این روش تولید محتوا نوعی استفاده از محتواهای دیگری است، اما با دستور زبان فارسی و تغییرات مختلف تا بتواند مفهوم و منظور را دقیقتر به مخاطب بازگو کند.
محتوای سئو شده به محتوایی گفته میشود که بهتر از سایر محتواها دیده میشود. هر چه محتوایی، سئو بهتری داشته باشد، از طریق موتورهای جستجو راحتتر شناسایی شده و بیشتر دیده میشود. این نوع محتوا باعث ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو میشود و برای دیده شدن سایت اهمیت دارد.
مدلهای مختلفی برای بازاریابی محتوا وجود دارند که آن را به دستهبندیهای مختلفی تقسیم میکند. برای اینکه بتوان در صنعت دیجیتال حرفی برای گفتن داشت و نیاز مخاطبهای کسب و کار خود را برطرف کرد، بهتر است که با انواع تولید محتوا در بسترهای مختلف آشنا شد تا متناسب با آن بهترین ارتباط را با مخاطب برقرار کرد. بنابراین در ادامه بهترین انواع تولید محتوا را بررسی خواهیم کرد:
یکی از رایجترین انواع تولید محتوا، تولید محتوای متنی است که بسیاری از کسب و کارها از آن استفاده میکنند. این نوع محتوا برای نوشتن تیترهای بازاریابی، جذب مخاطب از طریق مقاله یا آموزشهای مختلف استفاده میشود. محتوای متنی به گونهای نوشته میشود که ابتدا مخاطب را جذب کند و سپس نیاز او را برطرف کند.
با توجه به اینکه فضای اینترنت وسعت بیشتری گرفته است، تولید محتوای صوتی در کنار محتوای متنی بیشتر دیده میشود. بسیاری از افراد ترجیح میدهند که در مسیر کار تا خانه یا مسیرهایی که در ترافیک هستند، پادکستهای مختلف گوش کنند تا متنی را بخوانند. از اینرو محتوای صوتی در کنار محتواهای متنی، طرفدارهای زیادی دارد که میتوان برای بهبود کسب و کارها از آن استفاده کرد.
تولید محتوای تصویری یکی دیگر از روش های تولید محتوا است که در انواع محتوا قرار میگیرد. در این روش از طریق تصاویر میتوان پیامی را به مخاطب انتقال داد و حسهای بیشتری از او را درگیر محتوا کرد. محتوای بصری همیشه برای خواننده یا بیننده جذابتر بوده است. از اینرو میتوان گفت که تاثیر تصویر یا ویدئو نسبت به محتوای نوشته شده ۱۰ برابر است. به طور کلی هنگامی که میخواهید مخاطبهای بیشتری جذب کنید، بهتر است که از تولید محتوای تصویری استفاده کنید که در سه روش اجرا میشوند:
محتوای تصویری در برخی از مواقع حالت ضبط اسکرین دارد که بیشتر در محتواهای آموزشی استفاده میشوند. از طریق ضبط یا اسکرین شات از تصویر لپ تاپ یا موبایل میتوان محتوای تصویری آماده کرد.
شبکههای اجتماعی نیاز به تصویر دارند تا ارتباط بهتری با مخاطب برقرار شود. همچنین برای ویدئوهای فضای مجازی نیاز است که یک عکس به عنوان کاور انتخاب کرد تا مخاطب از طریق تیتر آن و کاورهای اختصاصی جذب محتوای تصویری شود.
اینفوگرافیک نوعی از تصویر است که خلاصهای از محتوا را ذکر میکند. با استفاده از اینفوگرافیک میتوان اطلاعات متنی و تصویری مختلفی به مخاطب ارائه داد که باعث افزایش رتبه سایت هم میشود.
محتوای ویدئویی یکی دیگر از انواع تولید محتوا است که برای انتقال پیام به مخاطب استفاده میشود. در ویدئو میتوان راحتتر با مخاطب ارتباط برقرار کرده و از طریق رنگ و لعاب تصویر در ذهن مخاطب جای خوش کرد. بیشتر افرادی که محتواهای مختلف را دنبال میکنند از محتوای ویدئویی استقبال کرده و آن را مفیدتر میدانند.