امروزه رقابت موجود در میان فروشگاههای آنلاین جهت کسب رتبههای برتر در گوگل بسیار بالا گرفته و سرمایه گذاری روی سئو سایت فروشگاهی به یک امر اجتنابناپذیر بدل شده است. در چنین فضای رقابتی، یک اشتباه کوچک قادر بوده تا ماهها تلاش شما را به باد داده و عملکرد فروشگاه اینترنتی و میزان درآمد شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. با این که هیچکس از اشتباهات در امان نیست و حتی بزرگترین کمپانیها و فروشگاههای آنلاین هم دچار اشتباهاتی میشوند، آگاهی از روشهای اصولی و صحیح سئو برای سایت های فروشگاهی سبب میشود که تا میزان زیادی از این اشتباهات جلوگیری شود.
سئوی فروشگاهی یا همان E-commerce SEO عبارت است از فرایند بهینه سازی وب سایت یک فروشگاه اینترنتی، به منظور بهبود رتبه آن در موتورهای جستجو مانند گوگل و افزایش بازدید سایت، که منجر به افزایش چشمگیر فروش و بالا رفتن درآمد برای یک کسب و کار آنلاین میشود.
تفاوت سئو سایت فروشگاهی با سایر سایتها غالبا در این است که در سایتهای فروشگاهی هدف، بهینه سازی سایت فروشگاهی با تعداد زیادی محصول بوده که بسیاری از این محصولات ویژگیها و مشخصات مشابهی دارند. وجود محصولات با ویژگیهای نسبتا مشابه و آن هم در تعداد بالا در دستهبندیهای گوناگون باعث میشود از دید گوگل، محتواهای تکراری بیشتر به نظر آمده و بسیاری از این محصولات و صفحات در فرآیند ایندکس شدن سایت در گوگل با چالشهای جدی مواجه شوند.
از سمت دیگر تعداد بالای صفحات در سایت فروشگاهی، توجه به اصلاح مشکلهای تکنیکال را در اولویت بالاتری قرار میدهد. کاربران در سایت فروشگاهی برای خرید، نیاز به بررسی و مشاهده چندین محصول و بازدید از تعداد زیادی صفحه را دارند، پس بهبود سرعت سایت در این وب سایتها اهمیت بسیاری دارد. بهبود سرعت سایت یکی از مهمترین جنبههای سئوی فنی یا همان سئوی تکنیکال است. از دیگر اهداف در سئو تکنیکال سایتهای فروشگاهی، مدیریت و بهینه سازی بودجه خزش (Crawling Budget) با توجه به تعداد زیاد محصولات است.
حالا که اهمیت سئو سایت فروشگاهی برای رشد یک وب سایت کسب و کاری را درک کردیم، باید بدانیم که چطور میتوان با بهینه سازی فروشگاه آنلاین به سمت افزایش فروش گام برداشت؟ در این حالت میتوان گفت:
مراحل سئو سایت فروشگاهی در آژانس ویرا برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو نظیر گوگل و افزایش بازدید از سایت و همینطور افزایش فروش به شرح زیر است: