مهمترین نکات در زمان استفاده از لباس کار جوشکاری

برای استفاده و خرید  لباس کار در زمان جوشکاری به چند مورد باید توجه شود:

  • لباس کار بهتر است از رنگ تیره‌ای برخوردار باشد تا آلودگی‌ها و کثیفی‌ها را خیلی نشان ندهد.
  • این لباس‌ها باید عاری از هرگونه روغن و گریس و سایر آلاینده‌های قابل اشتعال باشند. در غیر این صورت خطر اشتعال در زمان کار بالا می‌رود.
  • لباس کار باید از یقه بلندی برخوردار باشد تا گلوی جوشکار را به خوبی پوشش دهد.
  • جیب لباس کار نباید در زمان کار باز باشد. چرا که احتمال جمع شدن فلز داغ و جرقه در آن وجود دارد.
  • این لباس‌ها باید کاملا سالم و عاری از هرگونه سوراخ و پارگی باشند. در صورت وجود سوراخ و یا پارگی بهتر است از لباس دیگری استفاده شود.

    مهمترین نکات هنگام خرید لباس کار

    اگر قصد دارید به خرید لباس کار بپردازید، باید به چند مورد توجه داشته باشید. از مهمترین نکات در این زمینه باید به سایز مناسب لباس کار، جنس پارچه، رنگ لباس و دوخت لباس اشاره کرد. در ادامه به بررسی بیشتر هر یک از این موارد می‌پردازیم:

    ۱. خرید لباس کار بر اساس سایز بدن

    یکی از موارد مهم در زمان خرید لباس کار، توجه به سایز آن است. سایز لباس باید به گونه‌ای باشد که فرد در آن احساس راحتی و آزادی نماید و بتواند آزادانه به انجام کارهای خود بپردازد. البته این موضوع بستگی به شرایط هر فردی دارد. برخی ترجیح می‌دهند از لباس‌های آزاد و برخی دیگر ترجیح می‌دهند از لباس‌های قالب بدن خود استفاده نمایند. با این حال لباس‌های بیش از حد گشاد و یا بیش از حد تنگ به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند. چرا که این لباس‌ها میتوانند سبب ایجاد محدودیت در انجام کار شوند و سرعت و راندمان کار را کاهش دهند.

    ۲. جنس پارچه لباس کار

    لباس کار باید از پارچه مناسبی تولید شده باشد. بهترین پارچه برای لباس‌های کار پارچه‌ای است که به راحتی مورد شستشو قرار بگیرد و هرگونه آلودگی به راحتی از روی آن پاک شود. برخی از پارچه‌ها جنس نامرغوبی دارند و در اثر چندین بار شستشو کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. از طرفی جنس پارچه لباس کار باید متناسب با نوع شغل و حرفه باشد. برای مثال افراد آتش نشان باید از لباس کار با پارچه‌های نسوز و مقاوم نسبت به حرارت استفاده کنند تا در حین ماموریت دچار آسیب نشوند. همچنین افرادی که در معرض خطر برق گرفتگی قرار دارند، باید از پارچه با جنس غیر رسانا استفاده نمایند.

    ۳. رنگ لباس کار

    رنگ لباس کار مورد دیگری است که بهتر است مورد توجه قرار بگیرد. رنگ این لباس‌ها را میتوان بر اساس نوع کار انتخاب کرد. اگر فرد در تاریکی شب یا در محیط تاریک به کار می‌پردازد، بهتر است از رنگ‌های روشن و یا لباس‌های دارای شبرنگ استفاده نماید تا در تاریکی به خوبی قابل تشخیص باشد.


  • بررسی انواع لباس کار جوشکاری

    لباس‌های کار جوشکاری به دو دسته یک تکه و دو تکه قابل تقسیم هستند.

    • لباس کار جوشکاری یک تکه: این لباس‌ها به صورت یک تکه یا یک سره هستند و پیراهن و شلوار در آن قابل جدا شدن نمی‌باشد. مزیتی که این نوع از لباس‌های کار دارند این است که تمام بدن را به خوبی پوشش می‌دهند. با این حال همانطور که قابل حدس است پوشیدن این لباس‌ها کمی دشوار است و اپراتورها در انجام برخی از کارهای شخصی خود دچار مشکل می‌شوند.
    • لباس کار جوشکاری دو تکه: لباس‌های کار دو تکه شامل شلوار و پیراهن جدا هستند. برخی از این لباس‌ها هم به صورت پیش‌بندی و یا بنددار هستند و پوشیدنشان بسیار ساده می‌باشد. با پوشیدن این لباس‌ها میزان تعرق در طی عملیات جوشکاری کمتر می‌شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد