یکی از بخش های مهم سئو داخلی، داشتن محتوای سئو شده در سایت است. به طور خلاصه سئو کردن محتوا به معنی تولید و بهینه سازی محتواییست که پتانسیل کسب رتبه بالا در موتوهای جستجو را داشته و می تواند ترافیک زیادی از نتایج جستجو کسب کند.
در این پست می آموزید که چگونه یک محتوای سئو شده بنویسیم و با روش های نوشتن محتوای مناسب برای سئو آشنا خواهید شد. همچنین یاد می گیرید که چگونه به بهینه سازی محتوای سایت برای کاربران و موتورهای جستجو بپردازیم.
برای دریافت خدمات سئو حرفه ای و تخصصی در اصفهان مشهد تهران تبریز شیراز به آژانس دیجیتال مارکتینگ پایا مراجعه کنید .
09388458125 - 09386676574
محتوای سئو شده چیست؟
برای درک هر چه بهتر معنای محتوای سئو شده، ابتدا نیاز است که ذهنیت درستی از اهداف سئو، انواع محتوا و بهینه سازی محتوا داشته باشید.
سئو چیست؟ سئو یا Search Engine Optimization به فرایند بهینه سازی وب سایت گفته می شود با این هدف که وب سایت ما بیشترین حضور را در نتایج موتورهای جستجو داشته باشد. فرایند سئو دارای مراحلی است که این مراحل را در حالت کلی می توان به سه قسمت سئو داخلی، سئو فنی و سئو خارجی تقسیم بندی کرد. سئو محتوا زیر مجموعه ای از سئو داخلی محسوب می شود.
سئو داخلی با بهینه سازی عنوان صفحه و هدینگ H1 آغاز می شود و سپس تا انتهای محتوای صفحه به طول می انجامد. هدف ما از تولید محتوای سئو شده نوشتن محتواییست که مطابق با اصول سئو بوده و توسط موتورهای جستجو به خوبی درک می شود. در عین حال این محتوا می تواند پاسخ درستی به پرسش کاربر داده و آنها را راضی نگه دارد.
انواع محتوای سئو شده کدامند؟
قبل از اینکه به چگونگی بهینه سازی محتوای سایت بپردازیم، ابتدا منظورمان از محتوا را روشن می کنیم. محتوا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این اشکال شامل، متن، تصویر، ویدئو، صدا، اینفوگرافیک یا ترکیبی از اینهاست.
در حالت کلی انواع مختلف محتوا عبارتند از:
- پست های وبلاگ سایت: این فرمت، رایجترین فرمت محتواست. یک پست می تواند ترکیبی از متن، تصاویر و ویدئو باشد. پست می تواند در انواع مطلب، لیست، آموزش، خبر با اطلاعات کلی نوشته شود.
- صفحات ثابت: محتوایی که در صفحات ثابت سایت مانند صفحه درباره ما وجود دارد.
- صفحات محصولات: محتوایی که شامل معرفی محصولات یا خدمات یک سایت می گردد.
- صفحات فرود: صفحاتی که به طور خاص برای استفاده در کمپین های تبلیغاتی PPC طراحی شده و یا اولین صفحه ای که کاربر در ورود به سایت با آن مواجه می شود.
چگونه به نوشتن محتوای مناسب برای سئو بپردازیم؟
جدا از هر فرمتی که محتوا می تواند داشته باشد، دستورالعمل هایی وجود دارد که برای تولید محتوای سئو شده در وب سایت می بایست از آنها پیروی کرده تا از بهینه بودن آن اطمینان حاصل کنیم. در ادامه به معرفی و توضیح این دستورالعمل ها می پردازیم:
1. بهینه سازی محتوا با جستجوی کلمات کلیدی آغاز می شود
قبل ار اینکه شروع به فکر کردن درباره مقدمه محتوا کنید، می بایست ابتدا دست به جستجوی کلمات کلیدی برای سایت بزنید. آگاهی از کلمات کلیدی که کاربران در هنگام استفاده از موتورهای جستجو به تایپ آنها می پردازند، با دو هدف انجام می شود:
- شما از نوع محتوایی که کاربران به دنبال آن بوده و آنها را راضی می کند، آگاهی خواهید یافت.
- شما از نحوه بهینه سازی محتوا و افزایش شانس حضور آن در نتایج ابتدایی جستجو آگاه خواهید شد. این موضوع در دراز مدت به معنی افزایش ترافیک و رتبه سایت است.
نتیجه به دست آمده از جستجوی کلمات کلیدی سه چیز است:
- تصمیم صحیح درباره انتخاب کلمه کلیدی هدف
- انتخاب مجموعه ای از کلمات کلیدی بلند و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی
- انتخاب مجموعه ای از کلمات کلیدی متشابه (LSI Keywords) و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی
این اقدامات جزیی از فرایند سئو محتوا محسوب می شوند. به عبارت دیگر:
- کلمه کلیدی اصلی می بایست در یو آر ال، عنوان صفحه و هدینگ H1 آن وجود داشته باشد.
- کلمات کلیدی بلند می توانند در عنوان زیرشاخه ها مورد استفاده قرار گیرند.
- دیگر کلمات کلیدی متشابه می توانند در عنوان زیر شاخه ها و بدنه اصلی متن قرار داشته باشند.
2. از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، هدینگ و بدنه محتوای سایت استفاده نمایید
از کلمات کلیدی اصلی در قسمت های ابتدایی محتوا استفاده کنید
تقریبا اغلب شما می دانید که می بایست از کلمات کلیدی اصلی صفحه در عنوان و هدینگ H1 آن استفاده کرد. نکته مهم در اینجا اینست که استفاده حداقل یک بار از همین کلمات کلیدی اصلی در چند پاراگراف ابتدایی متن نیز به همان اندازه مهم است.
یک قانون کلی وجود دارد که همواره بخش مهم یک محتوا همانیست که در ابتدای آن قرار دارد. بنابراین با این کار می توانید نشانه هایی به موتورهای جستجو بدهید که کلیت محتوای صفحه را به خوبی درک کنند.
از کلمات کلیدی بلند در عنوان زیرشاخه های متن استفاده کنید
هنگامی که یک کلمه کلیدی به خصوص را هدفگذاری می کنید، نیازی به استفاده چند باره آن در هر قسمت از محتوا نیست. بلکه می توانید از مشتقات آن کلمه کلیدی در محتوا بهره ببرید.
یکی از بهترین روش ها برای دنبال کردن این استراتژی، یافتن کلمات کلیدی بلند و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی و در ادامه استفاده از آنها در عنوان زیرشاخه های متن است. کلمه کلیدی خود در کادر جستجوی گوگل تایپ کرده و به پیشنهادات گوگل دقت کنید. این عبارات پیشنهادی، کلمات کلیدی بسیار خوبی برای استفاده در زیر شاخه های محتوا هستند.
یکی دیگر از راه های پیدا کردن کلمات کلیدی توجه به سوالاتیست که کاربران در گوگل پرسش کرده و گوگل آنها را در کادر People Also Ask نمایش می دهد. البته این قابلیت هنوز در زبان فارسی رویت نشده است.
از کلمات کلیدی متشابه (LSI) در محتوا استفاده کنید
منظور از کلمات کلیدی LSI، عبارتی هستند که از نظر مفهومی به کلمه کلیدی اصلی شما متشابه یا مرتبط هستند. اما چرا کلمات کلیدی LSI دارای اهمیتند؟
گوگل با معرفی تکنولوژی رنک برین شروع به استفاده از آن در الگوریتم رتبه بندی سایت ها نمود. گوگل با استفاده از رنک برین سعی در درک مفهوم کلمات کلیدی داشته و از این مسئله در سیستم رتبه بندی سایت ها بهره می برد. اما چگونه کلمات کلیدی LSI را بیابیم؟
آسانترین روش برای این کار جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر و توجه به عبارتیست که در قسمت related searches نتایج جستجو نمایش داده می شوند.